Siirry sisältöön

Tampere-apu tavoittaa ikäihmiset

Julkaistu 5.5.2020 13.00

Miltä korona-aika on tuntunut? Saatteko apua omaisilta ja läheisiltä? Näitä kysymyksiä on tiedusteltu päivittäin lähes 1 000 ikäihmiseltä, kun Tampere-avun työntekijät ovat päässeet uudessa puhelinpalvelussa vauhtiin. Tavoitteena on, että Tampere-avusta soitetaan muutaman viikon aikana kaikille yli 80-vuotiaille tamperelaisille ja orivesiläisille, joita on yhteensä noin 13 000.

 

− Yhteydenotot ovat saaneet ikäihmisiltä pääosin hyvää palautetta. Ihmiset ovat olleet tyytyväisiä, että heistä pidetään huolta, iloitsee projektipäällikkö Anne Lähde-Säteri.

Kaupungin neuvontapisteet, esimerkiksi Kotitori ja lähitorit, auttavat asukkaita tavanomaiseen tapaan. Tampere-apu toimii näiden rinnalla. Yhteydenotoilla saadaan esiin mahdollisia piiloon jääneitä avun ja tuen tarpeita.

− Soittajat kartoittavat ikäihmisten arjen sujumista. He varmistavat ensisijaisesti, että henkilö saa päivittäiset ateriat, ja että elintarvikkeiden ja lääkkeiden hankinta hoituu. Lisäksi keskustellaan korona-ajan vaikutuksista mielialaan, selventää Lähde-Säteri.

Maanantaihin 4.5.2020 mennessä soitoilla oli tavoitettu 3 573 ikäihmistä. Jos ikäihminen ei vastaa puheluun, Tampere-avusta soitetaan hänelle myöhemmin uudestaan. Lähes 90 prosenttia puheluun vastanneista ikäihmisistä on kertonut, että olosuhteisiin nähden asiat ovat hyvin.

Kuulumisten vaihto on tärkeä osa puheluja ja tarjoaa monelle tervetulleen juttuhetken.

− Vaikka kaikki olisikin hyvin, niin aina sitä jokunen sana vaihdetaan, soittajat kertovat.

Koronavirustilanteen ajaksi perustettuun Tampere-apuun siirtyi huhtikuun lopulla lähes 70 henkilöä sivistys- ja kulttuuripalveluista varmistamaan iäkkäimpien tamperelaisten ja orivesiläisten pärjäämistä poikkeustilanteessa. Työntekijät osallistuivat ennen soittojen aloittamista valmennukseen, jossa käytiin läpi muun muassa keskeiset ikäihmisten sosiaali- ja terveyspalvelut, puheluiden kulku sekä menettelytavat ja tahot, joihin soittajat ohjaavat avun tarpeessa olevat. Moni heistä toimii asiakaspalvelutehtävissä normaaliajan työssäänkin.

Tampere-avun työntekijöillä on tukenaan ikäihmisten palvelujen ammattilaisia, joiden puoleen he voivat kääntyä epäselvissä tilanteissa. Palveluvastaava Kirsi Korhonen ja sosiaaliohjaaja Tuija Hyytiäinen opastavat soittajia ja ratkovat asiakastilanteita, jotka ovat jääneet askarruttamaan mieltä.

− Osalla oli kynnystä aloittaa soittaminen, mutta joukon päästyä alkuun, yhteydenotot ovat olleet pääosin mieluisia ja mieleenpainuviakin kokemuksia, kertoo Korhonen.

Tampere-avun soittajat tunnistaa puhelinnumerosta 03 4109 1034. He soittavat arkisin klo 9–16. Tampere-avun työntekijät eivät kysy arkaluontoisia asioita, kuten pankkitunnuksia, henkilötunnuksia tai tilinumeroita. Turvallisuuden näkökulmasta on hyvä myös muistaa, ettei Tampere-avun nimissä käydä ihmisten kodeissa.


Lisätietoja

Suunnittelupäällikkö
Anne Lähde-Säteri
puhelin 040 801 6192
sähköposti [email protected]

Kehittämisjohtaja
Anniina Tirronen
puhelin 040 801 6378
sähköposti [email protected]


Teksti Elina Willberg