Kenen musiikkialan nimen haluaisit nähdä Tähtikadun tähdessä?

Julkaistu 4.5.2020 17.08

Tampereelle avattiin viime syksynä Tähtikatu, Walk of Fame Finland kunnianosoituksena suomalaiselle musiikille, artisteille, musiikintekijöille ja tuottajille. Nyt on jälleen mahdollisuus vaikuttaa siihen, kenen musiikkialan nimen haluaisit itse nähdä ikuistettuna Tähtikadun laattaan. Ehdotuksia tähtilaattoihin ikuistettavista nimistä voi jättää verkkolomakkeella 24.5.2020 asti.

Tähtikadun avajaiset 4.10.2019

Åkerlundinkadulla Tampere-talolta Tullin alueelle kulkeva Tähtikatu tunnustaa Tampereen vahvuuden musiikkikaupunkina. Ensimmäisessä vaiheessa katuun upotettiin 11 tähteä, joista seitsemään yleisö pääsi vaikuttamaan. Yleisöltä saatujen ehdotusten pohjalta omat tähtensä katuun saivat Jean Sibelius, Kaija Saariaho, Juice Leskinen, Popeda, Cheek, Katri Helena sekä Epe Helenius.

Yleisö voi ehdottaa keitä tahansa alalla vaikuttavia tai vaikuttaneita henkilöitä tai tahoja: artisteja, yhtyeitä, musiikintekijöitä, sanoittajia, säveltäjiä ja musiikintuottajia sekä organisaatioiden tai instituutioiden edustajia.

Yleisöltä tulleiden ehdotusten pohjalta Musiikki & Media -tapahtuman hallitus tekee esitykset tähtiin ikuistettavista henkilöstä perusteluineen. Raati koostuu musiikkialan kokeneista ammattilaisista. Lopullisen päätöksen yleisötähdistä tekee Tampereen kaupungin sivistys- ja kulttuurilautakunta. Tänä vuonna katuun ikuistetaan 3-5 yleisötähden nimeä.

Apulaispormestari Johanna Loukaskorpi toteaa, että Tähtikatu on erityinen huomionosoitus suomalaisille musiikkialan osaajille.

- Suomen ensimmäinen kansainvälinen Tähtikatu istuu Tampereen katukuvaan paremmin kuin hyvin. Tampereen musiikkikenttä on poikkeuksellisen monipuolinen. Meillä on laadukasta klubikulttuuria, klassista musiikkia, musiikkiteatteria sekä tietenkin Manserock-ilmiö, Loukaskorpi sanoo.

Musiikki & Median hallituksen varapuheenjohtaja, Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas kertoo, että viime vuonna yleisöltä saatiin lähes 7000 ehdotusta tähtilaattoihin ikuistettavista nimistä.

- Viime vuonna oli koskettavaa nähdä, miten suomalaiset ympäri Suomea antoivat niin runsaasti nimiehdotuksia musiikkialan tekijöistä. Raadilla oli suuri kunnia käydä ehdotukset läpi ja tehdä niistä esitys tähtien saajista. Hyvin kiinnostavaa on nähdä, keitä nimiä tänä vuonna suomalaiset ehdottavat, Paulina Ahokas sanoo.

Bauer Median sisältöjohtaja Hermanni Seppälän mielestä on hienoa, kun viime vuonna avatulle Tähtikadulle saadaan nyt jatkoa.

- Juuri tässä ajassa pitkäjänteiset ja pysyvät huomionosoitukset suomalaiselle musiikkikulttuurille tuntuvat erityisen tärkeiltä ja arvokkailta. Vaikka olemme kanavillamme vahvasti mukana projektissa, arvuuttelemme uusien tähtien nimiä yhtä suurella innolla kuin kaikki muutkin, Hermanni Seppälä sanoo.

Yleisöehdotusten pohjalta valittujen nimien lisäksi tähtilaattaan saa nimensä se musiikkialan ammattilainen, jolle tänä vuonna myönnetään Tampere Music Award -tunnustus Musiikki & Media -tapahtumassa. Tähtikatu on toteutettu Tampereen kaupungin, Tampere-talon ja musiikkialan ammattilaistapahtuman Musiikki & Median yhteistyönä. Yhteistyökumppanina toimii Bauer Media Oy.

Kuvateksti: Tähtikatu avattiin yleisölle Tampereen päivän kunniaksi 4.10.2019. Ensimmäisenä katuun sai tähtensä seitsemän yleisöehdotusten pohjalta valittua suomalaista musiikkialan taitajaa.

Ehdotuksia tähtilaattoihin ikuistettavista nimistä voi jättää verkkolomakkeella 24.5.2020 asti:

Tampere-talon toimitusjohtaja
Paulina Ahokas