Jokaisella on oikeus turvalliseen kotiin – apua on saatavilla

Julkaistu 29.4.2020 15.36

Koronavirustilanteen vuoksi tehtyjen rajoitusten aikaan lapsiperheillä arki on muuttunut ja muutokset voivat olla suuriakin. Monessa kodissa jaksaminen on nyt koetuksella ja tilanne voi aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta. Kun joudumme nyt pysymään kotona neljän seinän sisällä, voivat myös perheen jäsenten keskinäiset jännitteet kasvaa. Valitettavasti kaikille koti ei ole maailman turvallisin paikka.

Oikeus turvalliseen kotiin -juliste.

Huolta voi olla sairastumisesta, toimeentulosta, lasten etäkoulun käynnistä, iäkkäistä läheisistä tai yleensä jaksamisesta. Sosiaalinen eristäytyminen voi lisätä myös yksinäisyyden tunnetta.

Huolehditaan nyt yhdessä siitä, etteivät poikkeusolot aiheuta yhdellekään lapselle turvattomuutta. Ongelmien kanssa ei tarvitse jäädä yksin vaan apua on saatavilla.

Tampereella monet toimijat tukevat perheitä erilaisissa tilanteissa, heihin kannattaa olla yhteydessä jo silloin, kun pulmat ovat vielä pieniä. Auttavien tahojen yhteystietoja löytyy myös kaupungin verkkosivuilta:

Ensi- ja turvakodit

Turvakodit tarjoavat välitöntä kriisiapua, ympärivuorokautista asumista sekä akuuttiin tilanteeseen liittyvää psykososiaalista tukea, neuvontaa ja ohjausta. Turvakodit ovat ensisijaisesti lähisuhdeväkivaltaa tai uhkaa kokeneille henkilöille ja perheille. Turvakodit ovat avoinna 24/7.

• Hämeenkadun turvakoti:
    puhelin 050 337 3205 ja sähköposti hameenkadunturvakoti(at)tetuko.fi
  • Mutkakadun turvakoti:
    puhelin 050 309 9313 ja sähköposti mutkakadunturvakoti(at)tetuko.fi

Perhekulma Puhurin väkivaltatyöntekijät auttavat, kun perheen jäsenet kokevat huolta omasta tai toisen väkivaltaisuudesta tai, kun perheen sisäinen ilmapiiri tuntuu uhkaavalta. Palvelu on tarkoitettu koko perheelle; vanhemmille, nuorille ja lapsille. Työntekijän kanssa voi keskustella puhelimitse, videoyhteyden kautta tai kasvokkain Perhekulma Puhurissa:
- Puhelin: 050 355 2629 tai 050 512 8720
- Sähköposti: lapsityo(at)tetuko.fi ja vanhemmuustyo(at)tetuko.fi

Ensi- ja turvakotien liiton Apua väkivaltaan -chat ja Apua eroon -chat päivystää arkisin klo 10 - 15, maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 17 - 19.

SPR Nuorten turvatalo

Nuorten turvatalo tarjoaa poikkeustilankin aikana keskusteluapua matalalla kynnyksellä nopeasti kuuden kriisi- ja perhetyöntekijän voimin etäneuvotteluina ja tilapäinen majoitus on edelleen oireettomille nuorille auki. Tilapäinen majoitus perustuu vapaaehtoisuuteen, päihteettömyyteen ja siihen, että henkilö ei ole itsetuhoinen. Tilapäinen majoitus on avoinna nuorille joka päivä klo 17 - 10.

SPR:n Nuorten turvatalo

FinFami Pirkanmaan omaisneuvonta

Jos olet huolissasi läheisesi mielenterveydestä tai päihdeongelmasta, Mielenterveysomaiset Pirkanmaa FinFami ry tarjoaa maksutonta omaisneuvontaa.

Puhelin: 040 722 4292, ma - to klo 9 - 16 ja pe klo 9 - 14
Sähköposti: omaisneuvonta(at)finfamipirkanmaa.fi
Sähköinen ajanvaraus: www.finfamipirkanmaa.fi/omaisneuvonta

Setlementti Tampere