Nokian kampus -hanke etenee

Julkaistu 22.4.2020 19.06

Tampereen kaupungin elinvoima- ja osaamislautakunta hyväksyi 22.4.2020 Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Nokian toimipisteen ja Nokian lukion uudisrakennuksen hankesuunnitelman. Tavoitteena on, että rakennus otetaan käyttöön kesäkuussa 2022.

Uudisrakennus rakennetaan Nokian Kankaantaankadulla sijaitsevalle tontille. Uusi rakennus korvaa Tredun Kivimiehenkadun ja Kankaantaankadun nykyiset toimipisteet. Uuteen kiinteistöön sijoittuvat Tredun Nokian toimipiste ja Nokian lukio. Uudisrakennus mitoitetaan yhteensä noin 1000 opiskelijalle. Rakennuttajana toimii Tredu-Kiinteistöt Oy.

Lukiolle ja Tredulle runsaasti yhteisiä tiloja

Suunnitelman mukaan teknisten alojen korkeat hallitilat sijoitellaan omaksi kokonaisuudekseen. Lukion ja Tredun osin yhteiskäytössä olevat yleisopetustilat, liiketoiminnan ja sosiaalialan ammatillisen opetuksen tilat sekä taito- ja taideaineiden tilat on ryhmitelty solumaisina kokonaisuuksina kahteen kerrokseen aula- ja ruokailutilojen ympärille. Valmentavan opetuksen, erityisopetuksen ja kymppiluokan tilat sijoitetaan lähekkäin omaksi tilaryhmäkseen. Halli- ja aulatilojen välissä on teknisten alojen opetus- ja sosiaalitiloista muodostuva vyöhyke.

Lukion ja Tampereen seudun ammattiopiston opiskelija- ja ruokahuolto järjestetään yhteisissä tiloissa ja liikunta tapahtuu liikuntahallista vuokrattavilla vuoroilla. Osa yleisopetuksen tiloista sekä taitoaineisiin ja pienryhmätyöskentelyyn varattavat tilat tulevat Tredun ja lukion yhteiseen käyttöön.

Rakennuksen suunnittelulle asetettuja yleisiä tavoitteita ovat esteettömyys, tilankäytön tehokkuus, muuntojoustavuus ja kustannustehokkuus. Nämä otetaan huomioon erityyppisten tilojen sijoittelussa sekä rakenteiden ja talotekniikan valinnassa. Ennen kaikkea halutaan varmistaa mahdollisuus muunneltavuuteen ja luontevaan laajennettavuuteen, kun käyttötarkoitus muuttuu tai toiminta laajenee.

Opetus-, yhteis- ja työtilat on suunniteltu mahdollisimman joustaviksi ja yhdisteltäviksi. Työtilat on esimerkiksi jaettu vyöhykkeisiin, joista osa on hiljaisemman työskentelyn, osa sosiaalisemman ja äänekkäämmän työskentelyn vyöhykkeitä. Oppilaitoksen erikoisuuteena on suuri ajoharjoittelualue logistiikan opetusta varten. Tarkoitus on myös, että sitä voitaisiin hyödyntää iltakäytön pysäköintialueena.

Hankesuunnitelman on valmistellut hankeryhmä, joka koostui Nokian kaupungin, Tampereen seudun ammattiopisto Tredun, Pirkanmaan Voimia Oy:n, Tredu-Kiinteistöt Oy:n ja Tampereen Tilapalvelut Oy:n edustajista.

Monipuolisesti koulutusaloja

Tampereen seudun ammattiopiston tilojen mitoituksessa on otettu huomioon lähiopetuksessa olevien opiskelijoiden (494) määrä, sillä jokaiselta koulutusalalta on laskennallisesti aina yksi opiskelijaryhmä oppimassa työpaikalla.

KIInteistössä koulutettavia aloja ovat kone- ja tuotantotekniikka, logistiikka, liiketoiminta, sosiaali- ja terveysala, sähkö- ja automaatioala, rakennusala sekä valmentava koulutus. Lisäksi Kankaantaankadun toimipisteessä tullaan kouluttamaan ravintola- ja catering-alan sekä kivi- ja viheralan opiskelijoita työelämälähtöisesti aluepalvelumallin mukaisesti. Koko oppilaitoksen opiskelijamäärä on tällöin 718 opiskelijaa. Henkilökuntaa on yhteensä noin 70 henkilöä.

Nokian lukion tilat mitoitetaan 450 opiskelijalle. Lukion yhteyteen varataan tilat myös kymppiluokalle sekä erityisluokalle, jolloin opiskelijamäärä on yhteensä noin 480. Henkilökuntaa on noin 35 henkilöä.

Rakennuksen pinta-ala on yhteensä 10 638 brm² ja kustannusarvio 25,3 miljoonaa euroa. Kampuksen opiskelijaruokailu- ja siivouspalveluista vastaa Pirkanmaan Voimia Oy.

Oppilaitoksen rakentamisen yhteydessä asemakaavaa on tarpeen muuttaa korttelialueen rajojen, rakennusalojen ja rakennusoikeuden osalta. Lisäksi on tarpeen huomioida ympäristöhaittojen kuten hulevesi-vaikutusten, melun ja tärinän vähentäminen.

Tredu Kiinteistöt Oy
Marko Tulokas