Sosiaali- ja terveyspalvelujen etäpalvelusta sama asiakasmaksu kuin vastaavasta fyysisestä käynnistä koronapoikkeustilanteen ajan

Julkaistu 17.4.2020 16.01

Koronavirustilanteen vuoksi monessa Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelussa on siirrytty fyysisten vastaanottokäyntien sijaan osin etävastaanottoihin. Pormestarin päätöksellä koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen ajan perinteisen vastaanottokäynnin korvaavasta sosiaali- ja terveydenhuollon etäpalvelusta peritään 20.4.2020 alkaen asiakasmaksu samoilla perusteilla kuin vastaavasta fyysisestä vastaanottokäynnistä.

Asiakasmaksu peritään esimerkiksi terveysasemien ja opiskeluterveydenhuollon lääkäreiden etävastaanotoista, jotka vastaavat sisällöllisesti henkilökohtaista käyntiä. Etävastaanotto toteutetaan tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen välityksellä. Kotihoidon etäpalveluista on jo aiemmin peritty asiakasmaksu samalla tavoin kuin fyysisistäkin käynneistä.

Jos etävastaanotolla huomataan, että asiakas tarvitseekin fyysisen käynnin paikan päällä, laskutetaan vain toinen käynneistä.

Vastaanottokäynnin korvaavat puhelut, hoitajan tai psykologin toteuttamat etävastaanotot ja esimerkiksi Omaolo-verkkopalvelun käyttö säilyvät edelleen maksuttomina.

Koronavirustestit ja käynnit pandemiavastaanotolla ovat asiakkaalle maksuttomia. Näihin asiakkaat ohjataan terveydenhuollon ammattilaisen arvion perusteella.

Kehittämisjohtaja
Anniina Tirronen