Koronaviruksen leviämiämisen estämiseen liittyvät rajoitustoimet jatkuvat sosiaali- ja terveyspalveluissa

Julkaistu 3.4.2020 19.31

Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluissa Tampereella ja Orivedellä jatketaan Suomen hallituksen linjauksen mukaisesti koronaviruksen leviämiseen liittyviä rajoitustoimia 13. toukokuuta 2020 saakka.

Lasten, nuorten ja perheiden palvelut

Äitiysneuvolan käynnit jatkuvat ennallaan, mutta perhevalmennuksia ei kevään aikana järjestetä ryhmämuotoisesti. Lastenneuvolapalvelut tarjotaan vähintään yhden vuoden ikään asti. Leikki-ikäisten lasten jo annettuja aikoja voidaan joutua perumaan. Toivomus on, ettei neuvolaan tulla koko perheen voimin.

Kouluterveydenhuolto toimii omalla koululla, mutta kiireettömiä koululääkärin terveystarkastuksia perutaan. Opiskeluterveydenhuollossa oppilaitosten avoimet vastaanotot on muutettu puhelinajaksi. Sovitut vastaanottokäynnit toteutetaan toistaiseksi normaalisti.

Perheiden talon ja Päiväperhon perhetukikeskuksen avoin ryhmätoiminta on keskeytetty 13.5.2020 asti.

Neuvontaa ja tukea perheille tarjotaan joka arkipäivä. PalveluohjausPOPUPiin saa yhteyden puhelimitse, sähköpostitse sekä Ulkoinen linkkiPyydä apua -lomakkeen ja chatin kautta: Lisätietoja löydät Lapsiperheiden palvelut -sivulta.

Ikäihmisten palvelut

Palvelukeskukset ja päiväkeskukset ovat kiinni, samoin lähitorien paikan päällä tapahtuva neuvonta sekä harrastus- ja virkistystoiminta on tauolla 13.5.2020 asti. Perhehoitajan kodissa tapahtuvaa, yli 70-vuotiaiden tai riskiryhmiin kuuluvien osavuorokautista tai tilapäistä perhehoitoa ei järjestetä 13.5. saakka, jos se ei ole asiakkaan hyvinvoinnin kannalta välttämätöntä.

Vierailut sairaaloihin, vanhainkoteihin sekä palveluasumisen ja tehostetun palveluasumisen yksiköihin on kielletty. Vain erityistilanteessa, esimerkiksi saattohoidossa vierailut ovat mahdollisia. Silloinkin vierailuista pitää sopia etukäteen henkilökunnan kanssa eikä vierailijalla saa olla hengitystieoireita.

Ikäihmiset saavat neuvontaa ja ohjausta puhelimitse Kotitorilta ja lähitoreilta:
Ulkoinen linkkiKotitori , puhelin 03 5656 5700, ma - pe klo 8 - 16.30.
Lähitorien puhelinneuvonta on auki ma - pe klo 9 - 15:
- Keinupuiston lähitori, puhelin 044 777 7494
- Kuuselan lähitori, puhelin 044 512 0806
- Peurankallion lähitori, puhelin 040 749 9694
- Oriveden lähitori, puhelin 0400 275 038
- Tammelan lähitori, puhelin 050 337 9004

Vastaanottopalvelut

Suun terveydenhuollossa hoidetaan potilas- ja työturvallisuuden vuoksi 6.4.2020 alkaen toistaiseksi vain kiireellistä ja päivystyksellistä hoitoa tarvitsevat potilaat. Kaikkien potilaiden hoidon kiireellisyys arvioidaan yksilöllisesti. Hammashoitolasta otetaan henkilökohtaisesti yhteyttä potilaisiin, joiden vastaanottoaika joudutaan perumaan tai siirtämään ja sovitaan hoidon jatkosta. Osa hammashoitoloista on suljettu, joten myös hoitopaikkaan voi tulla muutoksia. Hammasneuvolatoiminta jatkuu.

Tampereelle on avattu suun terveydenhuollon pandemiavastaanotto, jossa hoidetaan koko Pirkanmaan alueelta kiireellistä hammashoitoa tarvitsevat potilaat, jotka tarvitsevat erityisjärjestelyjä infektioriskin vuoksi. Vastaanotolle ohjaudutaan oman kunnan tai yksityisen hammaslääkärin aloitteesta.

Omaolo-palvelussa koronavirustartuntaa epäilevä voi arvioida hoidon tarvetta sekä saada neuvoja mahdollisen tartunnan leviämisen ehkäisyyn. Ulkoinen linkkiVerkkopalvelussa on auki ympäri vuorokauden.

Terveysasemilla keskitytään kiirepotilaiden hoitoon, ja sen vuoksi kiireetöntä hoitoa on vähennetty ja siirrytty hoitamaan mahdollisuuksien mukaan etänä. Kiireettömissä asioissa voi olla terveysasemalle yhteydessä myös sähköisellä yhteydenottolomakkeella . Ryhmätoiminta on toistaiseksi tauolla.

Hengitystieoireisten hoito on keskitetty pandemiavastaanotolle. Hengitystieoireisen potilaan on hoitoon hakeutuessaan aina otettava yhteys terveydenhuoltoon ensin puhelimitse joko soittamalla omalle terveysasemalle, opiskeluterveydenhuoltoon tai terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 03 10023 tai 03 5657 0023 (joka päivä klo 7 - 22). Kuulo- ja puhevammaiset voivat lähettää tekstiviestin terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 040 639 7700 (joka päivä klo 7 - 22). Muina aikoina yhteydenotot Ensiapu Acutaan Taysin puhelunvälityksen kautta, puhelin 03 311 611.

Psykososiaalisen tuen palvelut

Mielenterveys- ja päihdepalveluissa ryhmätoiminta on tauolla mutta avohoito jatkuu. Vastaanotot hoidetaan etänä joko puhelimitse ja muita sähköisiä palveluja hyödyntäen.

Kuntouttava työtoiminta ja sosiaalinen kuntoutus järjestetään etäyhteyden avulla. Kehitysvammaisten päivätoiminnassa ovat Nuutisaran toimintakeskus, Pappilanpuisto ja Wärjäämö kiinni 13.5.asti. Tuomikallio päivystää ja siellä voivat käydä lapsuuden kodeissaan asuvat ja ne yksin asuvat, joille työ- ja päivätoiminta on tärkeää arjen hallinnan osalta.

Hervannan Kototori on kiinni. Puhelinneuvontaa on lisätty ja tarjotaan myös muilla kielillä, esimerkiksi arabiaksi: Sosiaalipalvelujen monikielinen neuvonta (pdf)

Apua ja neuvontaa:

Ensiohjaus Ensio auttaa niitä tamperelaisia ja orivesiläisiä 13 - 64 -vuotiaita, jotka tarvitsevat arviointia ja ohjausta mielenterveyteen tai päihteiden käyttöön liittyvissä asioissa. Neuvontapuhelin 040 639 7780 on auki ma - pe klo 8.15 - 15. Paikan päälle voi tulla arkisin klo 8.15 - 11. Akuuttitilanteessa voi olla yhteydessä myös akuuttipsykiatrian poliklinikan päivystävään sairaanhoitajaan, puhelin 040 806 2606 arkisin klo 8 - 15.

Sosiaalipalvelujen neuvonnasta saa tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä palveluohjausta. Puhelimitse neuvontaa saa numerosta 03 5657 0200 ma - pe klo 9 - 15 ja chatissa klo 9 - 16. Myös toimipiste Hatanpäällä on normaalisti auki. Akuuttitilanteessa virka-ajan ulkopuolella voi olla yhteydessä myös sosiaalipäivystykseen, puhelin 0500 625 990.

Koronaviruksen aiheuttamia muutoksia kootaan ja päivitetään kaupungin verkkosivuille:

Tiedotetta päivitetty 6.4.2020: Muokattu otsikkoa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen johtaja
Taru Kuosmanen

Lasten, nuorten ja perheiden palvelut