Ravintoloita opastetaan ruoan ulosmyynnin elintarviketurvallisuudesta

Julkaistu 3.4.2020 13.49

Hallituksen 31.3.2020 antama asetus sulkee ravintolat koko maassa 4.4. – 31.5. 2020. Ravintolat voivat kuitenkin myydä ja toimittaa valmiita ruoka-annoksia asiakkaille ja ruokaläheteille. Opastusta korona-ajan elintarviketurvallisuudesta ravintolat saavat Ruokaviraston verkkosivuilta, ja myös kaupungin elintarvikevalvonnasta saa neuvontaa.

Sallittua on myös sellaisten henkilöstö- ja työmaaruokaloiden toiminta, joihin on pääsy vain tietyn yrityksen tai laitoksen henkilökunnalla. Tällaisia henkilöstöravintoloita ovat esimerkiksi päiväkotien, koulujen, sairaaloiden ja vankiloiden ruokalat sekä teollisuuslaitosten henkilöstöruokalat.

Monille ravintoloille ruoan ulosmyynti ja toimitusmyynti ovat uusi tapa toimia. Nekin yritykset, joille ulosmyynti on tuttua, joutuvat koronaviruksen takia mukauttamaan toimintatapojaan ja kiinnittämään aiempaa suurempaa huomiota esimerkiksi työntekijöiden suojautumiseen ja ruoka-annoksia noutavien asiakkaiden välisten etäisyyksien säilyttämiseen.

Kun asiakas noutaa ruokaa ravintolasta, hänen on saatava kysyessään tiedot ruoan sisällöstä, allergeeneista ja säilytysohjeista. Hyvää elintarvikehygieniaa on noudatettava aina elintarvikkeiden käsittelyssä. Ravintoloita ohjeistetaan myös esimerkiksi kuljetettavien ruoka-annosten lämpötiloista. Kylmien annosten on säilyttävä kylminä kuluttajalle saakka ja kuumien lämpötilan olisi pysyttävä vähintään +60 asteessa. Mikäli annoksia jäähdytetään ennen luovuttamista asiakkaalle, jäähdytys tulee tapahtua neljässä tunnissa + 6 asteeseen.

Koronaepidemian aikana on myös erittäin tärkeää, etteivät asiakkaat asioi sairaana elintarvikkeiden myynti- eikä tarjoilupaikoilla. Asioitaessa on muistettava ylläpitää turvaväliä muihin henkilöihin.

Yritysten neuvonta:
Elintarvikevalvonta
puhelin 050 327 6325 (arkisin klo 9.30 - 12)

Lisätiedot medialle, elintarvikevalvonnan esimies:
Ympäristöinsinööri
Satu Virtaranta