Kriisin keskellä ei tarvitse jäädä yksin

Julkaistu 2.4.2020 17.13

Tieto koronaviruksen leviämisestä voi aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta. Myös koronan vuoksi käynnistetyt varotoimet saattavat tuntua ikäviltä ja aiheuttaa monenlaista hankaluutta arkeen, vaikka niiden tarkoituksena on estää viruksen leviäminen. Vaikka arki tuntuisi vaikealta, voi tilannetta helpottaa esimerkiksi päivärutiineilla. Myös apua huoliin ja ahdistukseen on tarjolla.

Nainen kävelee metsässä.

Miten voin huolehtia hyvinvoinnistani kriisin aikana?

Mahdollisimman mielekäs ajankäyttö kotona tukee psyykkistä jaksamista ja fyysistä hyvinvointia. Päivän toimien pilkkominen pienempiin osiin helpottaa arjen hallintaa ja saattaa auttaa niistä selviytymistä. Arkirutiinit ja säännöllinen päivärytmi ruokailun, liikunnan ja unen osalta tukevat mielialaa. Arkirytmiä voi etsiä siitä huolimatta, että asetetut varotoimet rajoittavat työssäkäyntiä, opiskelua tai muita arkisia kuvioita.

Yhteydenpito läheisten kanssa kriisitilanteissa on tärkeää ja parantaa usein mielialaa. Vaikka kyläily ei ole nyt mahdollista, yhteyttä voi pitää puhelimen tai internetin välityksellä. Oloaan voi helpottaa arkisista asioista juttelemalla. Tekemistä voi löytää äänikirjojen, podcastien, tv-sarjojen ja liikunnan parista. Ulkona liikkumisen lisäksi on tarjolla esimerkiksi kotijumppaa livenä ja tallenteina.

Uutisten vaikutus

Koronatilannetta käsitellään mediassa runsaasti. Tärkeää on seurata luotettavia tiedonlähteitä, sillä luotettava tieto helpottaa ahdistuneisuutta. Uutisoinnin jatkuva seuraaminen voi lisätä ylivirittyneisyyttä kehossa ja mielessä, joten kannattaa miettiä, miten paljon siihen käyttää päivässä aikaa. Muihin asioihin keskittyminen auttaa hengähtämään uutistulvan keskellä.

Lapset ja nuoret seuraavat tällä hetkellä paljon mediaa ja saattavat ahdistua kuulemastaan. Vanhempia ja muita lähellä olevia aikuisia tarvitaan vastavoimaksi mahdollisille ahdistaviksi koetuille uutisille. Mannerheimin lastensuojeluliitto tarjoaa apua asian puheeksi ottoon lasten ja nuorten kanssa.

Mistä apua?

Huolien kanssa ei kannata jäädä yksin. Jos tuntuu, etteivät ystävien ja läheisten kanssa käydyt keskustelut tai mielekäs tekeminen lievitä omaa ahdistuneisuutta, kannattaa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä kriisitukea tarjoaviin tahoihin. Keskustelutuen lisäksi on tarjolla runsaasti stressin ja ahdistuksen hallinnassa auttavia omahoito-ohjelmia. Jos ahdistus on sietämätöntä, kannattaa hakea ammattiapua, jota nykyään on monessa paikassa saatavilla myös etänä.

Tampereella muun muassa Kriisikeskus Osviitta ja seurakunnat tarjoavat apua. Käytännön asioihin saa apua ja ohjausta soittamalla sosiaalipalvelujen neuvontaan. Mielenterveys- ja päihdepalveluita on hyvin tarjolla ja apua voi hakea esimerkiksi Ensiohjaus Ension kautta, jonne saa hyvin yhteyden arkisin puhelimella. Lisäksi on olemassa runsaasti valtakunnallisesti apua tarjoavia tahoja. Alla listattuna avun tarjoajia ja lyhyt kuvaus avun luonteesta.

Verkossa ja puhelimitse tukea tarjoavat

Omaolo-verkkopalvelusta löytyy nyt oirearvio, jossa koronavirustartuntaa epäilevä voi arvioida hoidon tarvetta. Omaolo-palvelusta saa myös neuvoja mahdollisen tartunnan leviämisen ehkäisyyn. Verkkopalvelu on auki ympäri vuorokauden.

Terveyskylän koronabotti on kysely, joka ohjaa ja antaa neuvoa COVID-19 koronavirusaltistukseen ja -oireisiin liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi HUS Psykiatrian asiantuntijat ovat valmistaneet henkisen tuen ohjelman koronavirustilanteen aiheuttamien huolien ja ahdistuksen käsittelemiseksi.

Suomen Punaisen Ristin auttava puhelin 080 010 0200, ma - pe klo 9 - 21. Puhelimessa voi keskustella koronavirusepidemian aiheuttamista huolista ja murheista. Punaisen Ristin koulutetut henkisen tuen vapaaehtoiset vastaavat puheluihin omissa kodeissaan. Näin ei vaaranneta autettavan tai auttajan terveyttä.

Suomen Punainen Ristin henkisen tuen asiantuntijat Ferdinand Garoff ja Nina Lyytinen antavat neuvoja toimimiseen koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa:

Mielenterveystalo.fi-sivusto tarjoaa tietoa ja harjoituksia kriisistä selviämiseksi. Lisäksi sivuston muita omahoito-ohjelmia voi hyödyntää olon lievittämiseksi.

Mieli.fi-sivusto tarjoaa tietoa ja vinkkejä kriisin selättämiseksi.

Mielenterveyden keskusliitto järjestää joka toinen keskiviikko Mielen päällä -chatin sekä maksuttomia Mitä minulle kuuluu sekä Masennus kuin ikisade? -verkkokursseja.

SEKASIN-chatissa ja valtakunnallisessa kriisipuhelimessa vastataan asiakkaiden huoliin ympäri vuorokauden numerossa 09 2525 0111.

Setlementti Tampere ry auttaa myös poikkeustilanteessa. Verkkosivuille on koottu eri yksiköiden palvelutarjontamme tällä hetkellä ja yhteystiedot, uusia chat- ja muita sähköisiä keskusteluryhmiä on avattu ja niitä kehitetään edelleen.

Kirkon Palvelevaan puhelimeen 0400 221180 voi soittaa joka päivä klo 18 - 24. Kirkon Palveleva chat on avoinna maanantaista perjantaihin kello 12 - 20 ja Palveleva netti ympäri vuorokauden.

Mannerheimin lastensuojeluliitto tarjoaa tukea asioiden puheeksi ottamiseen lasten ja nuorten kanssa.

Mielenterveysomaiset Pirkanmaa -FinFami ry:n Toivosta Turvaa tarjoaa tukea lapsiperheille ja perheen arkeen osallistuville läheisille. Tukitoimintamme jatkuu poikkeustilanteessa etäyhteyksiä hyödyntäen. Lisätietoja puhelin 050 505 6533 tai verkkosivuilta:

Tampereen ja Oriveden alueella apua tarjoavat

Kriisikeskus Osviitta tarjoaa kriisiapua eri elämän tilanteisiin, myös koronatilanteen aiheuttamiin tarpeisiin. Asiakasvastaanotot toteutetaan mahdollisuuksien mukaan etänä puhelimitse tai videoyhteyksin. Ajan voit varata puhelinnumerosta 044 491 0028 (ma - pe klo 8.30 - 16).

Tampereen seurakunnat tarjoaa keskusteluapua joka päivä kello 8 - 18 numerossa 040 804 8005. Ilta-aikoina keskusteluapua saa puhelimitse kirkon valtakunnallisesta Palvelevasta puhelimesta. Kirkot ovat auki hiljentymistä ja keskustelua varten. Jokaisessa seurakunnassa on sunnuntaisin auki vähintään yksi kirkko, jossa on työntekijä paikalla. Arkisin kirkoista on auki Aleksanterin kirkko. Kirkkojen tarkat aukioloajat löytyvät Tampereen seurakuntien verkkosivulta.

Oriveden seurakunnan diakoniatyöntekijöiden kanssa voi keskustella mieltä askarruttavista kysymyksistä: puhelin 050 300 3155, 050 345 1961 ja 050 576 8343 (ma klo 9 - 11 ja ke klo 10 - 12). Seurakunnan papiston tavoittaa ympäri vuorokauden päivystysnumerosta 045 133 8640.

Neuvontaa ja tukea perheille tarjotaan joka arkipäivä klo 8 - 18. Palveluohjaus POPUPiin saa yhteyden puhelimitse, sähköpostitse sekä Ulkoinen linkkiPyydä apua -lomake  ja chatin kautta.

Tampereen kaupungin sosiaalipalvelujen neuvonta auttaa tamperelaisia ja orivesiläisiä, kun tarvitset tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista tai palveluohjausta. Neuvontapuhelin vastaa numerosta 03 5657 0200 arkisin klo 9 - 15. Neuvonnan chat palvelee klo 9 - 16. Paikan päälle Sarvikselle voit tulla ma ja to klo 9 - 15 sekä ti, ke ja pe klo 9 - 14. Akuuttitilanteessa virka-aikojen ulkopuolella voi olla yhteydessä myös sosiaalipäivystykseen, puhelin 0500 625 990.

Tampereen kaupungin Ensiohjaus Ensio auttaa niitä tamperelaisia ja orivesiläisiä 13 - 64 -vuotiaita, jotka tarvitsevat arviointia ja ohjausta mielenterveyteen ja/tai päihteiden käyttöön liittyvissä asioissa. Ensiohjaus on avoinna normaalisti. Paikan päälle voi tulla arkisin klo 8.15 - 11. Neuvontapuhelin vastaa numerosta 040 639 7780 arkisin klo 8.15 - 15. Akuuttitilanteessa voi olla yhteydessä myös akuuttipsykiatrian poliklinikan päivystävään sairaanhoitajaan, puhelin 040 806 2606 arkisin klo 8 - 15.

Punaisen Ristin Nuorten turvatalo tarjoaa nuorille keskusteluapua ja tilapäistä, maksutonta ja päihteetöntä majoitusta äkillisissä tilanteissa:

Ensi- ja turvakoti tarjoaa kriisiapua perhe- ja lähisuhteessa väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille. Turvakodeissa saa akuuttiin tilanteeseen liittyvää tukea, neuvontaa ja ohjausta väkivallasta selviämiseen sekä väliaikaisen asuinpaikan.

Lue myös blogikirjoitus:

Koronaviruksen vaikutuksen kaupungin palveluihin on koottu sivulle:

Projektipäällikkö, Tampereen kaupunki
Sini Hyvönen

Oriveden hyvinvointijohtaja
Tuija Peurala

Teksti Lähteinä käytetty Mielenterveystalo.fi:tä ja Mannerheimin lastensuojeluliittoa