Tänä vuonna ympäristönsuojeluavustuksia myönnettiin vieraslajien torjuntaan

Julkaistu 24.3.2020 17.38

Ympäristö- ja rakennusjaosto myönsi 24.3. 2020 avustuksia omaehtoiseen ympäristösuojelutoimintaan kaikkiaan 12:lle hakijalle. Tänä vuonna avustukset myönnettiin vieraslajien torjuntatalkoisiin ja -tempauksiin.

Avustuksia myönnettiin yhteensä 4000 €, ja avustussummat vaihtelivat 100–800 €.

Avustuksia saivat seuraavat yhdistykset ja yhteisöt: Epilä-Seura ry, Kalkun omakotiyhdistys ry, Linnainmaan omakotiyhdistys ry, Luonto-Liiton Hämeen piiri ry, Niihaman Ryhmäpuutarhayhdistys ry, Pirkanmaan rakennuskulttuuriyhdistys ry, Suomen luonnonsuojeluliiton Tampereen yhdistys ry, Tampereen 4H-yhdistys ry, Tampereen seudun työväenopiston opiskelijat ry. Osa avustuksen saajista oli yksityisiä henkilöitä.

Avustusta saaneiden suunnitelmissa on muun muassa järjestää vieraslajien kuten jättipalsamin ja lupiinien poistotalkoita, kunnossapitää tummaverkkoperhosniittyjä poistamalla vieraslajeja sekä jakaa vieraslajitietoutta

Vuosittain haettava avustus on tarkoitettu yhteisöille tai yksityisille henkilöille hankkeisiin, jotka edistävät ympäristönsuojelua, luonnonhoitoa tai luonnon monimuotoisuutta, lisäävät ympäristön viihtyisyyttä ja siisteyttä. Avustettavien hankkeiden tulee kohdistua yleisille alueille Tampereella. Avustusten jaossa otettiin huomioon hankkeen laatu, laajuus ja vaikuttavuus.

Kaikkien avustuksen saaneiden tulee toimittaa ympäristönsuojeluyksikköön 31.12.2020 mennessä avustuksen käytöstä vapaamuotoinen raportti, josta käy ilmi, missä torjuntoja on tehty ja mitä lajia tai lajeja on torjuttu.

Ympäristösuunnittelija
Jenna Pihlajamäki