Tapahtumien järjestäjille Hiedanrannassa tarjolla tilaa, järjestämisapua ja tapahtumatekniikkaa maksutta

Julkaistu 18.3.2020 8.00

Samalla kun kannamme huolta nykyhetkestä, haluamme pitää toivoa yllä tulevaisuudesta. Kulttuuripalvelut avaavat avoimen tapahtumahaun Hiedanrantaan loppuvuodelle kesäkuusta alkaen. Hallitus on linjannut tapahtumatoiminnan peruutuksista toukokuun loppuun saakka koronaviruksen vuoksi.

Tampereen kaupunki tarjoaa yhdistyksille ja työryhmille mahdollisuuksia tapahtumien tekemiseen Hiedanrannassa matalalla kynnyksellä. Tapahtumien käyttöön on mahdollista saada maksutta sekä ulko- että sisätilaa. Apua tapahtuman järjestämiseen voi saada myös tapahtumatekniikan, markkinoinnin ja vaikkapa ääniteknikon muodossa. Järjestäjä on aina vastuussa tapahtuman turvallisuudesta ja mahdollisista viranomaisilmoituksista.

Tapahtumien tulee olla ilmaisia, kaikkien saavutettavissa olevia ja ei-kaupallisia kulttuuritapahtumia. Tapahtumassa ja sen tuotannossa on hyvä huomioida mm. ekologisuus ja yhdenvertaisuus. Pääasiassa on hyvä tarjota tapahtumakokonaisuutta yhdelle päivälle (klo 09-22 välillä). Viikolla järjestettävät tapahtumat voivat olla muutaman esityksen suuruisia, kuten puistokonsertteja, kun taas viikonloppuihin voi tarjota suurempia kokonaisuuksia. Tapahtuma voi koostua esimerkiksi musiikista, teatterista, sirkuksesta, runoudesta tai mistä tahansa kulttuurin saralla.

Varsinkin kesäaikaan Lielahden kartanon ympäristö, vuonna 2019 valmistunut saunalava ja sen läheisyydessä oleva katutaidepuisto (puuseinien ympäröimä "sisäpiha") antavat paljon erilaisia mahdollisuuksia tapahtumien toteuttamiseen. Sisätiloissa tapahtumien tulee luonnollisesti olla hieman pienimuotoisempia ja niissä tulee ottaa huomioon tilojen rajoitteet. Kartanon aula sopii esityksille, luennoille ja seminaareille noin 60 hengelle kun taas kokoustilat käyvät luonteeltaan pienemmille kokoontumisille tai esimerkiksi työpajoille.

Lielahden kartanon ympäröivät puistoalueet luovat kepeän ilmapiirin tapahtumille.

Tarjolla oleva tapahtumatekniikka sisältää esimerkiksi ulkokäyttöön tarkoitettuja jatkoroikkia, pienehkön äänentoiston (mikseri, aktiiviset pa-kaapit, mikrofoneja ja mikrofonijalustoja) ja voimavirtajohtoja. Tapahtumien järjestäjille tarjotaan sähköinen opaspaketti, johon on koottu tietoa sekä tapahtumien järjestämisestä yleensä että järjestämisestä erityisesti Hiedanrannassa.

Hiedanrannassa on vuosien varrella nähty monia erilaisia tapahtumia. Osa niistä ovat olleet Tampereen kaupungin järjestämiä, osa erilaisten työryhmien, yhdistysten ja yritysten tuottamia. Avoimen haun kautta tamperelaista tapahtumatoimintaa halutaan tukea ja laajentaa entisestään.

Kuivaamolla järjestettävistä tapahtumista vastaa erikseen Swäg ry ja Skeittihalli Kenneli DIY:n tiloista Pirkanmaan Kaarikoirat ry.

Tapahtumahaku on jatkuva. Hakemus tulee lähettää vähintään kuukausi ennen tapahtuman ajankohtaa. Ensimmäinen mahdollinen tapahtumaika on kesäkuun ensimmäinen päivä. Pyrimme vastaamaan hakemukseen 7 vuorokauden kuluessa hakemuksesta.

Hiedanrannan kulttuuri
Koordinaattori