Tietoa kirjastojen sulkuajan käytännöistä (päivitetty 4.5.)

Julkaistu 17.3.2020 17.55

Kaikki Tampereen kaupunginkirjaston toimipisteet ovat toistaiseksi suljettuina valtioneuvoston linjausten mukaisesti koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi. Sulku koskee myös omatoimikirjastoja, kirjastoautoja ja kirjaston kotipalveluita. Kirjastojen palautusluukut on avattu uudelleen 4.5.2020 alkaen aluehallintoviraston ohjeen mukaisesti.

Sulun kesto

Hallitus linjasi ma 4.5. koronakriisiin liittyvien rajoitusten vaiheittaisesta purkamisesta. Kirjastot avataan 1.6. alkaen. Jo tätä ennen kirjastot voivat aloittaa uloslainauksen, mikä todennäköisesti tarkoittaa varatun aineiston lainausta. Suunnittelemme parhaillaan, miten tämä toteutetaan Tampereen kaupunginkirjastossa ja odotamme Aluehallintovirastolta lisäohjeistusta. Tiedotamme lainauksen aloittamisesta kotisivuillamme heti, kun mahdollista.

Palautukset

Aluehallintoviraston uuden ohjeen mukaisesti palautuksia otetaan jälleen vastaan palautusluukkuihin 4.5. alkaen. Koukkuniemen kirjastossa ei ole palautusluukkua. Lielahden kirjaston palautusluukku on avoinna Lielahtikeskuksen aukioloaikojen mukaisesti.

Eräpäivät

Kirjastojen sulkuaikana erääntyvien lainojen eräpäivät siirretään automaattisesti sulun jälkeiselle ajalle. Asiakkaat voivat tarkistaa lainansa Ulkoinen linkkiPIKI-verkkokirjastossa , verkkokirjaston chatissa tai puhelimitse kirjastosta, p. 040 800 7848.

Varaukset

Varauksia ei voi noutaa kirjastojen sulun aikana. Kaikkien varausten noutoaika siirtyy automaattisesti sulun jälkeiseen aikaan. Kirjastojen sulun aikana kannattaa välttää hyllyssä olevan aineiston varaamista, sillä varauksia ei voi noutaa ennen kuin kirjastot jälleen aukeavat.

Noutamattomien varausten maksu poistetaan toistaiseksi käytöstä.

Kirjastomaksut

Kirjastomaksuja voi maksaa PIKI-verkkokirjastossa verkkomaksuina.

Myöhästymismaksuja ei kerry sulkuaikana niistä lainoista, jotka olisivat erääntyneet sulkuaikana. Näiden lainojen eräpäivät on automaattisesti siirretty sulun jälkeiseen aikaan. Jos lainat olivat erääntyneet jo ennen kirjastojen sulkua, eikä asiakas ole palauttanut tai uusinut lainoja, myöhästymismaksut kertyvät normaalisti maksukattoon (9 e/laina) saakka.

Kaukopalvelu

Kaukopalvelutilauksia ei käsitellä sulkuaikana.Uudet tilaukset eivät lähde muihin kirjastoihin eikä tulleista lainoista ilmoiteta asiakkaille ennen kuin kirjasto taas aukeaa. Kaikki tilaukset pysyvät voimassa, mikäli asiakas ei ole ilmoittanut raukeamispäivää. Lainassa oleviin teoksiin kaukopalvelu hoitaa uusinnat automaattisesti.

Kaukolainapalautukset voi palauttaa kirjaston palautusluukkuun.

E-aineistot

Osaa kirjaston palveluista voi käyttää kotoa käsin. Tutustu e-kirjoihin ja muihin etäkäytettäviin e-aineistoihin Ulkoinen linkkiPIKI-verkkokirjaston vinkeillä .

Parhaillaan on käynnissä myös valtakunnallinen Ulkoinen linkkiKoko kansa lukee -kampanja , jossa muutamia e-kirjoja on vapaasti kaikkien luettavissa 13.4. saakka.

Tapahtumat

Kaikki kirjaston tapahtumat ja tilavaraukset sekä tietotorien kurssit, nettivinkkaukset ja opastukset on peruttu toukokuun 2020 loppuun saakka.

Kirjastojen yhteystiedot

päivitetty tieto eräpäivien automaattisesta siirrosta (19.3.2020)

päivitetty uusi sulkuaika ja tieto palautusluukkujen sulkemisesta sekö täsmennetty maksukäytäntöä (1.4.2020)

päivitetty tieto hallituksen uusista linjauksista sekä palautusluukkujen avaamisesta (4.5.2020)