Tampere avaa pandemiavastaanoton hengitystieoireisille − vastaanotolle vain ajanvarauksella

Julkaistu 17.3.2020 15.28

Tampere avaa meneillään olevan koronavirusepidemian vuoksi hengitystieinfektioiden tutkimiseen ja hoitoon keskittyvän pandemiavastaanoton keskiviikkona 18.3.2020. Siellä tutkitaan ainoastaan hengitystieoireisia potilaita. Muut kiireelliset asiat hoidetaan entiseen tapaan terveysasemilla. Lapset hoidetaan hoidontarpeen arvion mukaan joko lasten päivystyksessä Taysissa tai pandemiavastaanotolla.

Tartuntariskin vähentämiseksi pandemiavastaanotolle hakeudutaan vain ajanvarauksella. On erittäin tärkeää, että pandemiavastaanotolle ei tulla ilman puhelimitse saatua vastaanottoaikaa ja ohjeita.

Jos oireet ovat lieviä, useimmiten riittää kotihoito, eikä silloin ole tarvetta ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon. Lääkärin arviota tarvitaan, jos oireena on hengenahdistusta, pitkittynyt kuume tai yleistila on heikentynyt. Hengitystieoireisen potilaan on hoitoon hakeutuessaan aina otettava yhteys terveydenhuoltoon ensin puhelimitse joko soittamalla omalle terveysasemalle , opiskeluterveydenhuoltoon tai terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 03 10023 tai 03 5657 0023 (joka päivä klo 7 - 22). Muina aikoina yhteydenotot Ensiapu Acutaan Taysin puhelunvälityksen kautta, puhelin 03 311 611. Hätätilanteissa soita 112. Terveydenhuollon ammattilainen arvioi tilanteen ja ohjaa tarvittaessa jatkotutkimuksiin.

Hengitystieoireiden hoidon tarvetta ja mahdollista koronavirusinfektiota voi arvioida sähköisesti Ulkoinen linkkiOmaolo.fi-palvelussa . Myös ammattilaiset käyttävät tätä palvelua hoidon tarvetta arvioidessaan.

Uuden pandemiavastaanoton sekä Omaolon oirearvion tavoitteena on vähentää terveysasemilla ja Taysissa asioivien asiakkaiden riskiä sairastua koronavirusepidemian aiheuttamaan hengitystieinfektioon tai muuhun hengitystieinfektioon.

Lisätietoa koronaviruksesta ja hoitoon hakeutumisesta kaupungin verkkosivuilla www.tampere.fi/koronavirus ja Terveyden ja hyvinvointilaitoksen (THL) verkkosivuilla Ulkoinen linkkiwww.thl.fi

Tiedotetta päivitetty 17.3.2020: Lisätty opiskeluterveydenhuolto.

Apulaisylilääkäri
Jukka Karjalainen