Keskuspuhdistamon siirtoviemäriurakat jatkuvat - Hatanpäänkadulla kaadetaan puita

Julkaistu 17.3.2020 15.16

Hatanpäänkadulla käynnistyy kesällä yhteisurakka, jossa rakennetaan Keskuspuhdistamon siirto-viemäreitä sekä Sähkölaitoksen kaukojäähdytysputkistoja, uudistetaan vesihuoltoa ja tehdään katurakenteiden maanlaisia töitä.

Rakennustöitä tehdään Hatanpäänkadulla välillä soutukeskus-Hatanpään puistokuja sekä Vihi-lahdenkujan alkupäässä. Työt alkavat puiden kaadolla maaliskuun aikana.

Katualueelta poistetaan katupuita ja Vihilahdenkujalta pienpuustoa ja pensaita. Katupuiden poisto tehdään maalis-huhtikuun aikana. Varsinaiset rakennustyöt käynnistyvät näillä näkymin kesäkuussa. Työt valmistuvat vuoden 2021 aikana.

Keskuspuhdistamohankkeessa rakennetaan siirtoviemäreitä yhteensä 12,5 kilometrin matkalle. Siirtoviemäreitä pitkin jätevedet johdetaan tuloviemäritunneliin ja edelleen Sulkavuoreen. Siir-toviemäriputket ovat halkaisijaltaan 800 - 1200 mm, ja niitä tulee kaivantoon yleensä kaksi rin-nakkain. Keskuspuhdistamon toteutusvastuulle kuuluvia siirtoviemärityömaita on sekä Pirkkalan että Tampereen puolella.

Ensimmäinen siirtoviemäriurakka on jo valmistunut Partolassa. Parhaillaan on käynnissä Viini-kanlahden nykyisen jätevedenpuhdistamon tontilta soutupaviljongille asti ulottuva siirtoviemä-riosuus. Työt jatkuvat eri urakkaosuuksilla aina vuoteen 2023 asti.

Yhteisurakassa ovat mukana Tampereen kaupunki, Tampereen Vesi, Tampereen Sähkölaitos Oy sekä Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy.

Siirtoviemärilinjat ja niiden toteutusvuodet. Keskuspuhdistamohankkeen toteutusvastuulle kuuluu siirtoviemäriosuuksia sekä Pirkkalassa että Tampereella.

Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy
Projektipäällikkö