Kroonisen sydämen vaajatoimintapotilaiden painon etäseurannasta hyviä kokemuksia

Julkaistu 3.3.2020 13.44

Tampereen kaupunki ja TAYS Sydänsairaala ovat kokeilleet hyvin tuloksin kroonisen sydämen vajaatoimintapotilaiden painon etäseurantaa. Kokeilun tavoitteena on potilaan kroonisen sydämen vajaatoiminnan vaikeutumisen ja voinnin heikkenemisen varhaisempi tunnistaminen, jolloin tarve Ensiapu Acuta -käynneille ja sairaalahoitoon vähenee.

Puntarilla villasukat jalassa.

Sydämen vajaatoimintapotilaille painon tarkkailu on tärkeää, sillä painon äkillinen nousu kertoo nesteen kertymisestä elimistöön, joka taas enteilee vajaatoiminnan pahentumista. Potilaan tilan vaikeutumista voidaan estää, kun painon vaihteluun reagoidaan nopeasti esimerkiksi muuttamalla lääkitystä tai tehostamalla hoitoa aikaisessa vaiheessa. Jos potilas sinnittelee liian kauan kotona, saattaa hän lopulta joutua viikkoja kestävään sairaalahoitoon.

Tampereella painon etäseurantakokeilussa on ollut kesäkuusta lähtien 34 kotihoidon asiakasta.

Etäseurannassa oleva potilas punnitsee itsensä kotona seurantaan tarkoitetulla vaa’alla, josta punnitustulos siirtyy digitaalisesti TAYS Hatanpään sydänpoliklinikan hoitajille. Mikäli todetaan ennalta määritetyn raja-arvon ylittävä painonmuutos, hoitaja ottaa yhteyttä kotihoitoon, missä tehdään päätökset jatkotoimenpiteistä tarittaessa Hatanpään sydänpoliklinikan kanssa neuvotellen. Etäseurannassa olevat potilaat kuuluvat hoitajavetoiseen matalan kynnyksen kroonisen sydämen vajaatoimintapoliklinikan piiriin, jonka turvin potilaat pääsevät myös Hatanpään sydänpoliklinikalle hoidon tarpeen arvioon ja hoitoon huomioiden myös osastohoito.

Kokeilussa kehitetään etäseurannassa hyödynnettäviä työtapoja sekä arvioidaan painon etäseurannan vaikuttavuutta, kustannushyötyjä sekä käyttökokemuksia. Tuloksia käytetään apuna, kun harkitaan toimintatavan laajentamista kaikille siitä hyötyville sydämen vajaatoimintapotilaille.

Kokeilussa käytetään Benete Oy:n etäseurantaan kehittämää ohjelmistoa.

Painon etäseurantakokeilu alkoi Co-created Health and Wellbeing (CoHeWe) -hankkeessa, joka sai 6Aika Strategian kautta EAKR-rahoitusta. Vuonna 2020 kokeilu jatkuu Tampereen kaupungin ja TAYS Sydänsairaalan yhteistyönä. Tänä vuonna tavoitteena on arvioida toimintamallin vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta.

Apulaisylilääkäri
Sari Torkkeli