Kulttuuritalo Laikun Galleriassa: Tampereen Valokuvausseura 60 vuotta - Suomen Kameraseurojen liiton vuosinäyttely

Julkaistu 28.2.2020 12.23

Laikun Galleriassa nähdään maaliskuussa Suomen Kameraseurojen Liiton vuosinäyttelyn. Samalla juhlitaan Tampereen Valokuvausseura ry:n 60. juhlavuotta. Vuosinäyttelyyn on valittu monipuolinen kattaus valokuvia, jotka edustavat 88 suomalaisen kameraseuran korkeaa tasoa. Suomen kameraseurat tarjoavat matalan kynnyksen mahdollisuuden harrastaa valokuvausta. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Näyttelyjuliste, jossa kahdet kasvot pilvien keskellä.

Valokuvaus on matalan kynnyksen harrastus

Tampereen Valokuvausseura ry täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Sen kunniaksi seura järjestää Tampereella Kulttuuritalo Laikussa Suomen Kameraseurojen Liiton vuosinäyttelyn 7.-27.3. Näyttelyssä on esillä 120 tulostettua suurikokoista valokuvaa. Kuvia näyttelyyn ovat voineet tarjota noin 4500 valokuvauksen harrastajaa Suomen 88 kameraseurasta.

Seurassa yksilölaji muuttuu mukavaksi sosiaaliseksi harrastukseksi. Suomen kameraseurat tarjoavat matalan kynnyksen mahdollisuuden harrastaa valokuvausta. Kaikki valokuvaavat ja kaikilla kameroilla, joten mukaan voi tulla vaikka kuvaisi kamerakännykällä. Pienellä jäsenmaksulla pääsee porukkaan ja ikärajoja tai sen kummallisempia vaatimuksia ei ole.

Valokuva herää henkiin vasta, kun se tulostetaan paperille. Laikun näyttelyssä voi nähdä, kuinka tulostetussa valokuvassa tulee esille kaikki nykyaikaisen digitaalikameran huippuominaisuudet ja kuvanlaatu. Sosiaalisen median pienissä kuvissa ja loputtomassa kuvavirrassa näitä ominaisuuksia ei pysty näkemään.

Onko tämä sukupolvi sellainen, jolta ei juurikaan jää valokuvia jälkipolville?

Valokuvauskouluttajallamme on tapana sanoa "Tietokoneenne kovalevy rikkoutuu varmasti, sitä et vaan tiedä, milloin se tapahtuu".

Kuvia otetaan paljon ja niitä käytetään nopeasti. Tämän jälkeen ne häviävät muututtuaan tavallaan kertakäyttökuviksi. Kuitenkin niissä on myös arvokkaita muistoja. Kuvia säilytetään puhelimien ja tietokoneiden kovalevyillä, joista niitä tuskin kukaan enää ottaa esille, kun meistä aika jättää. Nämä ovat joitakin esimerkkejä asioista, mitä opetamme ja mistä keskustelemme Valokuvausseuran jäsentapaamisissa.

Tampereen Valokuvausseura ry on Suomen Kameraseurojen Liiton jäsen. Toiminta-ajatuksenamme on saattaa yhteen tamperelaiset valokuvauksen harrastajat ja kehittää heidän osaamistaan. Jäseniä seurassamme on noin 300 joista puolet on naisia. Tapaamme kerran viikossa erilaisten valokuvaukseen liittyvien aiheiden parissa. Lisäksi järjestämme avoimia valokuvauskursseja.

Näyttely avoinna:

7.3.2020 – 27.3.2020