Kulttuuritalo Laikun Studiossa Mikko Metsähonkala

Julkaistu 28.2.2020 11.48

Laikun Studion maaliskuun näyttelynä nähdään tamperelaisen arkkitehti ja kuvittaja Mikko Metsähonkalan näyttely kuvitteellisen arkkitehti Waldemar Steniuksen elämästä. Näyttely sisältää muun muassa Steniuksen elämäkerran, päiväkirjamerkintöjä, arkkitehtuuripiirroksia ja muotokuvia sukulaisista ja ystävistä. Uran rinnalla kulkee Steniuksen henkilökohtainen elämäntarina ylä- ja alamäkineen. Näyttelyn toteutus on sisällön tapaan vahvan kaksijakoinen. Kerrontatavan muutos ilmentää osaltaan päähenkilön kriisiä ja muuttuvaa maailmankuvaa.

Mikko Metsähonkalan luoman kuvitteellisen arkkitehti Steniuksen piirros.

Waldemar Stenius on kuvitteellinen arkkitehti, jolle ei löydy historiallista esikuvaa. Hänen elämänsä kattaa vuodet 1870-1922: kansallisen heräämisen, sortokauden, ensimmäisen maailmansodan, itsenäistymisen ajan, sisällissodan ja nuoren valtion varhaiset vaiheet kuohuvassa Euroopassa. Arkkitehtina hän käy läpi kertaustyylit, kansallisromantiikan, eurooppalaisen art nouveaun ja orastavan modernin – kääntyäkseen sitten aivan omalle tielleen.

Uran rinnalla kulkee Steniuksen henkilökohtainen elämäntarina ylä- ja alamäkineen. Arkkitehtuurissa tekijän elämän ja töitten välillä harvoin aistii todellista yhteyttä. Tekniset innovaatiot, kulttuuriset murrokset ja muotivirtaukset vaikuttavat ilmaisuun enemmän kuin oman elämän käänteet. Arkkitehdit ihmisinä jäävät vieraiksi. Minua kiinnosti luoda hahmo, jonka töissä henkilökohtaiset kriisit välittyisivät voimakkaasti. Stenius ei ole idealisoitu sankariarkkitehti, vaan mies, joka yrittää ja epäonnistuu, romahtaa ja nousee uudelleen, sortuu keskinkertaisuuksiin, ylittää itsensä ja tuhrii lopulta maineensa hämmentävillä ja kyseenalaisillakin fantasioillaan.

Näyttely sisältää Steniuksen elämäkerran, päiväkirjamerkintöjä, arkkitehtuuripiirroksia, muotokuvia sukulaisista ja ystävistä, luonnoksia ja fantasiakuvia sekä pieniä viitekuvia aikakauden arkkitehtuurista ja taiteesta luomaan viitekehystä hänen toiminnalleen.

Näyttelyn toteutus on sisällön tapaan vahvan kaksijakoinen. Kerrontatavan muutos ilmentää näin osaltaan päähenkilön kriisiä ja muuttuvaa maailmankuvaa.

Minä itse olen tamperelainen arkkitehti ja kuvittaja. Synnyin Ylöjärvellä 1966. Valmistuin arkkitehdiksi 1996 ja työskentelin sen jälkeen Helsingissä pääosakkaana ensin Quad arkkitehdit Oy:ssä ja sittemmin Arkkitehtitoimisto HMV Oy:ssä. Vuonna 2012 muutin takaisin Tampereelle ja samalla jättäydyin vähemmistöosakkaaksi. Toimin nyt laaja-alaisemmin taiteen kentällä: arkkitehtuurin ohella kuvataidetta, kuvituksia, sarjakuvaa, opetustöitä ja taiteen tutkimusta.

Näyttely avoinna:

7.3.2020 – 29.3.2020