Siirry sisältöön

Hervannan Baana -pyöräilyreittiin liittyvät katu- ja puistosuunnitelmien ehdotukset nähtävillä

Julkaistu 27.2.2020 11.11

Hervannan Baana on Tampereella tämän valtuustokauden tärkein pyöräilyreitti-investointi. Viinikasta Hervantaan johtava reitti on myös kirjattu pormestariohjelmaan. Pyöräilyreittiin liittyvät katu- ja puistosuunnitelmien ehdotukset ovat nähtävillä 9.3. saakka.

Kyseessä ovat Nokikananpuiston jalkakäytävän ja pyörätien puistosuunnitelmaehdotus nro 18/20911 sekä Lokintaipaleen jalkakäytävän ja pyörätien katusuunnitelmaehdotus nro 1/20912 välillä Viinikanoja – Nekalantie, XXIII (Viinikka) kaupunginosassa, sekä Rantavainion jalkakäytävän ja pyörätien puistosuunnitelmaehdotus nro 18/20913 välillä Nekalantie – Muotialantie ja Vihiojanpuiston jalkakäytävän ja pyörätien puistosuunnitelmaehdotus nro 18/20914 välillä Muotialantie – Hallilantie, XXVI (Jokipohja) ja Muotialan kaupunginosissa.

Suunnitelmaehdotukset pohjautuvat hyväksyttyyn Hervannan Baanan yleissuunnitelmaan ja niissä on esitetty mm. väylien tuleva sijainti sekä pintavesien kuivatus.

Suunnitelmaehdotusten mukaan Viinikanojan varrella Nokikananpuistossa välillä Viinikan liittymä - Lokintaival kaksisuuntainen pyörätie sijoittuu jalkakäytävien väliin ja jalankulku sekä pyöräily erotetaan toisistaan 0,28 metrin levyisillä kivetyillä erotuskaistoilla. Baana jatkuu Lokintaivalta pitkin kadun länsireunassa eroteltuna jalkakäytävänä ja kaksisuuntaisena pyörätienä Nekalantien liittymään. Jalkakäytävä ja pyörätie erotetaan toisistaan 0,28 metrin levyisellä erotuskaistalla.

Katutilan uudelleen jäsentäminen edellyttää ajoradan kaventamista ja samalla kadunvarsipysäköinti poistuu Lokintaipaleen tältä osuudelta. Tarkoitus on samalla myös rauhoittaa Nekalantietä ja vähentää sen houkuttelevuutta läpikulkuun muuttamalla Nekalantien ja Lokintaipaleen liittymän väistämisvelvollisuuksia sekä muotoilla liittymäalue uudelleen. Lisäksi Lokintaipaleelle rakennetaan hidaste Viinikanojan kohdalla sijaitsevan suojatien yhteyteen.

Muotialan alueella vastaavasti suunnitelmaehdotusten mukaan baana erkanee Nekalantieltä Muotialan peltoalueelle, Rantavainiolle, kohti Muotialantietä ja jatkuu edelleen Vihiojanpuiston läpi Hallilantielle kaksisuuntaisena pyörätienä ja jalkakäytävänä. Jalankulku ja pyöräily erotellaan toisistaan pääosin istutetun välikaistan avulla lukuun ottamatta Tampereen Rudolf Steiner –koulun edustaa. Siinä kohdassa erottelu toteutetaan tilanahtauden vuoksi 0,28 metrin levyisellä kivetyllä erotuskaistalla. Jalankulun ja pyöräilyn erotteleminen koko matkalla edellyttää myös keskisaarekkeiden uudelleen muotoilua Muotialantien ja Hallilantien ylityskohdilla.

Muotialan alueella pyörätien rakenteet uusitaan koko matkalla ja pyörätie asfaltoidaan. Jalkakäytävä päällystetään murskatulla kiviaineksella lukuun ottamatta Tampereen Rudolf Steiner –koulun edustaa, missä jalankulun ja pyöräilyn muusta alueesta poikkeavan erottelutavan vuoksi jalkakäytävä päällystetään kivisirotepinnoitteella. Kivisirotepinnoite on saumaton luonnonkivipinnoite. Kivisirote kiinnittyy sideaineella alustaan ja kiviaineksen kulkeutuminen viereiselle pyörätielle estyy.

Katu- ja puistoalueilla pintavesien kuivatus hoidetaan hulevesiviemäröinnillä sekä avo-ojin ja alueilta kertyvät sade- sekä sulamisvedet johdetaan avouomiin tai hulevesiviemäriin. Kiinteistöjen tonttijohtojen mahdollisesta uusimisesta saneeraustyön yhteydessä Tampereen Vesi ilmoittaa erikseen.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt Tampereen kaupungille 510 000 euroa Hervannan Baanan toteuttamiseen. Tuki on myönnetty vuoden 2019 haun perusteella Traficomin kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmasta, ja sitä sai kaikkiaan 12 kuntaa pyöräilyn ja kävelyn sujuvoittamista ja turvallisuutta kohentaviin hankkeisiinsa. Hervannan Baanalle on myönnetty tukea jo aiemminkin; Baanan ensimmäinen osuus sai vuonna 2018 investointitukea 345 000 euroa.

Kohteet sisältyvät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2020 vuosisuunnitelmaan ja rakennustyöt pyritään aloittamaan keväällä 2020.

Nähtävillä olevat suunnitelmat


Lisätietoja

Vanhempi erikoissuunnittelija
Mikko Kielo
puhelin 050 532 1029
sähköposti [email protected]


Teksti Anna-Maria Maunu