Hyvinvointikeskusten aluekoordinaattorityötä uudistettiin

Julkaistu 17.2.2020 10.58

Hyvinvointikeskuksissa palvelut, toiminta ja tilat ovat helposti kuntalaisten saatavilla. Ne ovat myös alueellisia kohtauspaikkoja, joissa on toimintaa ja tapahtumia, joita kehitetään ja luodaan yhdessä alueen yhdistysten ja asukkaiden kanssa. Hyvinvointikeskusten toimintaa kehittävät aluekoordinaattorit, jotka ovat linkkinä kuntalaisten, kaupungin ja alueen eri toimijoiden välillä.

Veli-Matti Pehkonen, Mia Lumio, Aija Karttunen ja Elina Willberg ja istuvat.
Veli-Pekka Pehkonen, Mia Lumio, Aija Karttunen ja Elina Willberg toivottavat kaikki tervetulleiksi hyvinvointikeskuksiin löytämään ja luomaan erilaisia palveluja ja toimintaa sekä osallistumaan oman alueen yhteiseen kehittämiseen.

Vuoden alussa aluekoordinaattoritoimintaan tehtiin muutoksia kolmen toimintavuoden aikana saadun kokemuksen perusteella.

− Halusimme sekä tehostaa että selkeyttää aluekoordinaattoreiden tehtäviä. Uskomme, että näillä muutoksilla kykenemme kehittämään hyvinvointikeskusten palveluita ja tuotteita entistä paremmin, toteaa kehittämispäällikkö Mia Lumio.

Hyvinvointikeskusten jalkautuvista palveluista vastaa aluekoordinaattori Johanna Sola. Jokaisessa hyvinvointikeskuksessa on palvelukioski, johon jalkautuu työntekijöitä kaupungin eri palveluista sekä järjestöistä ja yhdistyksistä. Yhtenä päivänä palvelukioskissa voi olla tavattavissa terveydenhoitaja, toisena talous- ja velkaneuvoja tai työllisyysneuvoja, joskus taas sieltä voi saada digineuvoja tai esimerkiksi fysioterapeutilta vinkkejä kaatumisen ehkäisyyn.

Hyvinvointikeskusten palvelukirjoa halutaan laajentaa ja niissä kannustetaan erilaisiin kokeiluihin ja innovaatioihin. Yhdistykset ja yritykset ovatkin tervetulleita hyvinvointikeskuksiin tarjoamaan palveluita sekä kokeilemaan uusia konseptejaan.

Kaikille avoimet alueverkostot jatkavat toimintaansa kaikilla viidellä alueella: etelässä, kaakossa, keskustassa, koillisessa ja lännessä. Alueverkostoissa asukkaat, yhdistykset, yritykset ja erilaisten palvelujen tarjoajat yhdessä parantavat omaa asuinaluetta, sen palveluita ja toimintaa. Alueellinen kokemustieto välittyy omalta alueelta valmistelijoille ja päätöksentekijöille. Alueverkostoilla on myös yhteisiä teemoja, esimerkiksi ollaan mukana toteuttamassa osallistuvaa budjetointia ja kommentoidaan joukkoliikennelinjasto 2021 suunnitelmia. Alueverkostojen kuukausittaisia tapaamisia koordinoi aluekoordinaattori Aija Karttunen.

Hyvinvointikeskusten viestintä sekä raportointi kuuluvat puolestaan aluekoordinaattori Elina Willbergille.

− Sekä palveluista että tekemisen mahdollisuuksista kertominen on ykkösasia. Olemme onnistuneet, kun ihmiset löytävät itselleen mieluisat jutut, kertoo Willberg.

Noora Karumaa ja Johanna Sola.
Noora Karumaa kehittää teiskolaisten kanssa Teiskon Kämppiä, alueen lähitoria. Johanna Sola huolehtii, että hyvinvointikeskuksissa on tavattavissa eri alojen jalkautuvia ammattilaisia.

Aluekoordinaattorit ovat osa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistiimiä ja heidän esimiehenään toimii kehittämispäällikkö Mia Lumio. Lisäksi tiimiin kuuluvat palveluneuvojat Veli-Pekka Pehkonen ja Kalle Moisio sekä Kämmenniemen lähitoria luotsaava yhteisökoordinaattori Noora Karumaa.

Tampereella on toiminnassa viisi hyvinvointikeskusta: Koilliskeskus, Lielahtikeskus, Tesoman hyvinvointikeskus, Hervanta Trio sekä Tipotie, jonka toiminnan kehittäminen kohti hyvinvointikeskusta aloitettiin viime vuonna.

Kehittämispäällikkö
Mia Lumio