Lasten päivystykseen myös päivystyksellistä psykiatrista hoitoa tarvitsevat lapset

Julkaistu 13.2.2020 14.05

Tays Keskussairaalassa toimiva lasten päivystys on laajentunut myös psykiatrisiin lapsipotilaisiin. Acutassa hoidetaan lapsipotilaista enää tapaturman vuoksi hoitoa tarvitsevia.

Alle 16-vuotiaiden lasten ja nuorten ensisijainen hoitopaikka äkillisissä sairaustilanteissa on oman terveyskeskuksen vastaanotto. Iltaisin ja viikonloppuisin tamperelaiset ja orivesiläiset saavat neuvoja terveyspalvelujen neuvonnasta numerosta 03 10023 (prepaid-liittymästä soitettaessa 03 5657 0023). Terveyspalvelujen neuvonnan sairaanhoitajat arvioivat puhelimessa hoidon tarpeen, ohjaavat oikeaan hoitopaikkaan ja tarvittaessa varaavat ajan esimerkiksi Hatanpään kiirevastaanotolle. Terveyspalvelujen neuvonta palvelee joka päivä klo 7–22.

Oman terveyskeskuksen vastaanoton sulkeuduttua Tays Ensiapu Acutaa käyttävistä kunnista lapsipotilaat hakeutuvat Tays Keskussairaalan lasten päivystykseen osoitteeseen Elämänaukio 2 (ajo pysäköintihalliin osoitteessa Kuntokatu 2).

Taysiin tullaan vain silloin, kun hoito ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Taysin lasten päivystyksessä on hoidettu 3.2.2020 lähtien kaikki alle 16-vuotiaat potilaat, joilla on äkillinen oire tai sairaus, tapaturmaa lukuun ottamatta. Tays Ensiapu Acutassa hoidetaan edelleen ne alle 16-vuotiaat lapset ja nuoret, jotka tarvitsevat hoitoa tapaturman vuoksi. Tällaisia ovat esimerkiksi kaatumisesta, putoamisesta tai muusta onnettomuudesta kuten liikenneonnettomuudesta aiheutuneet vammat, murtumaepäilyt ja haavat.

Soita ensin

Tamperelaiset ja orivesiläiset saavat hoito-ohjeita ja opastusta oikean hoitopaikan löytämiseen terveyspalvelujen neuvonnasta numerosta 03 10023 joka päivä klo 7–22. Jos matkapuhelinliittymässäsi on palvelunumeronesto tai käytössäsi on Prepaid-liittymä, soita numeroon 03 5657 0023.

Taysin lasten päivystyksessä toimii arkisin klo 14-07 ja viikonloppuisin ympärivuorokautisesti puhelinpalvelu numerossa 03 311 63345. Siihen kannattaa soittaa ennen päivystykseen lähtöä.