Tavara-aseman siirron valmistelutyöt käynnistyvät

Julkaistu 10.2.2020 12.53

Tampereen tavara-aseman siirtoa valmistelevia töitä aloitellaan helmikuun puolivälissä Ensin rakennuksesta poistetaan haitta-aineet kuten asbesti sekä tehdään siirtoa valmistelevia purkutöitä, jotta tukirakenteet tavara-aseman nostamiseksi ja siirtämiseksi voidaan tehdä.

Tavara-asema siirron ja alueen rakentumisen jälkeen

Asbesti- ja purkutyöt kestävät noin kolme kuukautta. Maaliskuussa aletaan lisäksi rakentaa tavara-aseman ulkoseinien alapuolelle uusia kantavia sokkelipalkkeja, jotka tukevat ulkoseiniä siirron aikana. Sokkelipalkki jää kantamaan rakennuksen ulkoseiniä myös uudella paikalla.

Siirron turvallisuuden ja rakenteiden huonon kunnon takia rakennuksen katto ja sisäpuolisia rakenteita joudutaan purkamaan. Rakennuksen katto rakennetaan myöhemmin uudella paikalla kunnioittaen vanhaa rakennuksen ulkoasua ja rakennusmenetelmiä.

Tavara-aseman töiden ja siirron takia on jo tammikuun lopulla avattu kiertotie Murtokadun kautta Ratapihankadulle. Pyöräilyn ja jalankulun kiertotie Tammelankadulta Vellamonkadulle kulkee puistokäytävää pitkin kerrostalojen välissä Murtokadun itäpuolella. Rongankadun alikululta kävelijät ja pyöräilijät on ohjattu hieman pohjoisemmaksi uudelle korotetulle suojatielle.

Vanha tavara-asema sijaitsee Tampereen keskustassa Ratapihankadun varrella lähellä junarataa. Kivirakenteisen tavara-aseman siirto on ainutkertainen urakka Suomessa. Siirrossa tavara-asema nostetaan paikaltaan noin 1,4 metrin verran ja siirretään sitä varten tehtyä siirtorataa pitkin vanhan seurantalo Morkun paikalle. Tavara-asema päästään siirtämään kun Morkun rakennussuojelua koskeva valitusasia on ratkaistu ja Morkku voidaan purkaa. Tavara-asema siirretään 28 metriä Tammelan suuntaan ja sen jälkeen 2,5 metriä etelään päin (Itsenäisyydenkadun suuntaan).

Tavara-aseman siirron toteuttaa Kreate Oy.

Havainnekuva sivun yläosassa kuvaa tavara-asemaa siirron ja alueen rakentumisen jälkeen.

tavara-asema nykytilassa ja siirtovalmiudessa (havainnekuva)

Kreate Oy:
Yhteyshenkilö