Tampereen diabetesvastaanoton asiakastyytyväisyys on huippuluokkaa
Tampereen kaupungin diabetesvastaanoton asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun ja valmiita suosittelemaan sitä läheisilleen. Vuonna 2019 diabetesvastaanoton suosittelua mittaava NPS-luku oli 93. Se on huippulukema, sillä esimerkiksi ympäri maailman 1 600 yrityksen ja brändin asiakastyytyväisyystuloksia vertailevalla Customer.guru-sivustolla korkein NPS-luku on 92.

NPS-luku kertoo, kuinka todennäköisesti asiakkaat suosittelisivat palvelua ystävilleen. Sitä mitataan asteikolla -100 - 100. Yli 50 NPS-pistettä on erinomainen tulos ja yli 70 maailman luokkaa.
Diabetesvastaanotto on vuodesta toiseen saanut hyviä tuloksia asiakastyytyväisyydessä. Vuonna 2018 NPS-luku oli 87. Jo ennestään korkeaa lukua on saatu nostettua pitämällä kiinni vahvuuksista samaan aikaan kun on tartuttu asiakaspalautteesta nousseisiin kehittämiskohteisiin.
– Olemme parantaneet ajanvarausta ottamalla käyttöön sähköisen ajanvarauksen. Lisäksi verkon kautta voi nyt hoitaa asioita, jotka aiemmin vaativat vastaanotolla käyntiä. Loppuvuonna avasimme myös chatin, jossa voi kysyä neuvoja diabeteksen hoitoon, kertoo osastonhoitaja Tea Vatanen diabetesvastaanotolta.
Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaat voivat antaa NPS-lukuun vaikuttavaa palautetta 38 toimipisteen ovensuussa olevalla asiakaspalautelaitteella tai verkossa. Viime vuonna käyttöönotetulla verkkolomakkeella kysytään samat kysymykset kuin asiakaspalautelaitteillakin. Verkossa NPS-lukuun vaikuttavaa palautetta voi antaa 55 toimipisteelle. Suurin osa näistä on hammashoitoloita ja terveysasemia.
Saadun palautteen mukaan asiakkaat ovat yleisesti hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vuoden 2019 aikana asiakaspalautelaitteilla annettiin lähes 40 000 palautetta, joiden NPS-luvun keskiarvo oli 65. Vastausten keskiarvo oli 0 - 10 asteikolla 8,6, mikä on kouluarvosanaksi muutettuna 9,2. Diabetesvastaanoton jälkeen korkeimmat NPS-luvat olivat tartuntatautien valvonnalla (87), Linnainmaan fysioterapialla (82) ja Kämmenniemen terveysasemalla (81).
Suun terveydenhuolto kokonaisuutena nosti asiakastyytyväisyyttä 12 pisteellä 52 pisteestä 64 pisteeseen.
Tampereen kaupungin verkkosivuilla terveysasemien, suun terveydenhuollon sekä terveyspalvelujen erityispalvelujen asiakastyytyväisyyttä voi tarkastella erilaisilla aika- ja yksikköjaoilla vuodesta 2018 lähtien:
Ulkoinen linkkiVastaanottopalvelujen asiakastyytyväisyysraportti
Lisäksi sivuilla voi seurata reaaliaikaisesti 55 sosiaali- ja terveyspalvelujen toimipisteen asiakastyytyväisyyttä raportilta, jossa näkyy 30 päivän aikana annetun palautteen keskiarvo.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakastyytyväisyys
***
Tiedotetta muokattu 31.1.2020: Korjattu Tea Vatasen sitaattia.
Lisätietoja
Teksti Marika Haapala
Kuvat Veli-Matti Lahdenniemi