Teknisen luovuuden palkinnon sai syöpäkirurgiassa käytettävä savukaasun analysointijärjestelmä

Julkaistu 30.1.2020 19.00

Tampereen kaupungin teknisen luovuuden vuoden 2019 palkinto on myönnetty savukaasun lähes reaaliaikaiselle analysointijärjestelmälle. Tamperelainen innovaatio avaa uusia mahdollisuuksia syövän hoidon kehittämiseen ja tehostamiseen. Teknisen luovuuden palkinnon vastaanotti 30.1.2020 professori Niku Oksala raatihuoneella Tampere Smart City Week -tapahtuman tilaisuudessa.

Syöpäkirurgiassa käytetään sähköveistä, joka tuottaa savua. Kehitetty järjestelmä haistelee ja analysoi syntyvää savua, ja tunnistaa siitä, onko leikkauslinja puhdas vai onko siinä syöpäsoluja. Tällöin kasvain voidaan leikkauksessa kiertää täydellisesti, kun kirurgi ohjataan poistamaan kasvain kerralla kokonaan. Innovaatio avaa uusia mahdollisuuksia syövän hoidon kehittämiseen ja tehostamiseen.

Syöpäkirurgian keskeinen ongelma on, että syövästä riippuen jopa 25 prosenttia potilaista joutuu uuteen leikkaukseen, koska kaikkea kudosta ei saada poistettua heti ensimmäisessä leikkauksessa. Ongelma heikentää potilaiden elämänlaatua, lisää leikkauskustannuksia ja potilaiden kuolleisuutta. Kun uusintaleikkauksia ei jouduta tekemään, potilaiden ennusteet paranevat ja hoitokustannukset pienenevät.

Innovaation jatkokehittämistä ja kaupallistamista varten on perustettu Olfactomics Oy -niminen yhtiö, joka on saanut myös kansainvälistä rahoitusta.

Uusi terveysteknologiainnovaatio vakuutti teknisen luovuuden palkitsemistoimikunnan ainutlaatuisuudellaan ja ennakkoluulottomuudellaan.

– Voittanut innovaatio yhdistää ja hyödyntää kekseliäästi useampia sellaisia osa-alueita, joissa Tampereella tehdään vahvaa tutkimusta ja tuotekehitystä: esimerkiksi lääketieteen teknologia, signaalinkäsittely ja data-analytiikka. Innovaatiolla on vahva markkinapotentiaali ja se on jo saavuttanut kansainvälistä huomiota, palkitsemistoimikunta toteaa perusteluissaan.

Tampereen kaupungin teknisen luovuuden palkintoa on jaettu vuodesta 1981 lähtien. Palkintosumma on 5000 euroa.

Lisätietoja:
Professori Niku Oksala, niku.oksala(at)professori.fi
Teknisen luovuuden palkitsemistoimikunnan puheenjohtaja Katja Karintaus, katja.karintaus(at)gmail.com

Teksti Raija Lindell