Nyssen ja VR:n lippuyhteistyö alkaa maanantaina, kausiliput käyttöön Nysse-alueen junaliikenteessä

Julkaistu 28.1.2020 10.02

Juna on 3.2.2020 alkaen entistä varteen otettavampi liikkumisen vaihtoehto Tampereen seudulla. Silloin alkaa VR:n ja Nyssen lippuyhteistyö, joka tuo Nyssen kausiliput käyttöön Tampereen seudun asemien välillä (Tampere, Nokia, Lempäälä, Orivesi ja Oriveden keskusta).

Nyssen kausiliput kelpaavat sekä lähiliikenteen että kaukoliikenteen junissa Tampereen seudun asemien välillä (Tampere, Nokia, Lempäälä, Orivesi ja Oriveden keskusta). Lähiliikenteellä tarkoitetaan kirjaintunnuksilla R ja M ajettavia junia, kun taas pitkämatkaista kaukoliikennettä ajavat Intercity- ja Pendolino-junat sekä kiskobussit.

Nyssen kausilipuilla matkustettaessa voimassa ovat myös junissa Nyssen ikärajat. Muut matkustamisen ohjeet (esimerkiksi lemmikkien ja polkupyörän kuljettaminen, lastenvaunut) noudattavat VR:n ohjeistuksia. Osa junaliikenteen säännöistä on erilaisia lähi- ja kaukoliikenteessä.

Lippu leimataan ennen junaan nousemista

Tampereen, Nokian, Lempäälän ja Oriveden asemien laitureille on sijoitettu matkakortinlukijoita, jotka toimivat samoin kuin busseissa. Matkakortti käytetään laiturilukijassa aina ennen junaan nousemista.

Laiturilukijat on sijoitettu asemille siten, että ne on helppo löytää. Ohjeelliset kuvat laiturilukijoiden sijoittelusta löytyvät Nyssen juna-sivulta (linkki alla).

"Nyssen kausilippu on edullinen valinta etenkin silloin, kun matkaan haluaa yhdistää sekä juna- että bussimatkan. Myös liityntäpysäköintiin on panostettu esimerkiksi Nokian juna-asemalla. Koko matkaketju kotoa töihin tai opiskelupaikkaan on nyt helpompi suunnitella", toteaa joukkoliikennejohtaja Mika Periviita Tampereen seudun joukkoliikenteestä.

"Tampere on merkittävä raideliikenteen kaupunki ja iso junaliikenteen solmukohta, joten olemme erittäin iloisia, että pääsemme tiivistämään hyvää yhteistyötämme. Junamatkustuksen suosio on vahvassa kasvussa ja haluamme sujuvoittaa asiakkaiden matkoja entisestään, muun muassa matkaketjuja kehittämällä. Kun jatkossa yhdellä lipulla pääsee bussin lisäksi myös junalla, on matkustaminen aiempaa joustavampaa - uskommekin, että yhdistämällä junamatkaan saumattomasti muita kulkumuotoja voimme edelleen kasvattaa junan houkuttelevuutta. Juna on myös ehdottomasti ympäristöystävällisin valinta ja helppo ilmastoteko, jolla on merkittävästi vaikutusta", kertoo VR:n myynti- ja asiakaskokemusjohtaja Salla Ketola.

Lisätietoja Nysse-alueen junaliikenteestä:
junareitit, laiturilukijat, matkaohjeet, hyödylliset linkit

Ulkoinen linkkiNyssen junasivu

Tietoa lähijunaliikenteestä VR:n sivuilla:

Ulkoinen linkkiLisätietoja VR:n sivuilla

Junien aikataulut: