Hiedanrannassa puretaan keväällä 2019 vaurioitunutta voimalaitoksen vanhaa osaa

Julkaistu 21.1.2020 12.04

Lielahden Hiedanrannasta keväällä 2019 puretun entisen voimalaitoksen purkutöistä aiheutui viereiselle punatiiliselle rakennukselle merkittäviä vaurioita. Vaurioitunut rakennus puretaan turvallisuussyistä osittain, sillä sen korjaaminen ei selvitysten perusteella ollut mahdollista.

Hiedanrannan vanhan voimalaitoksen purkutyö.

Lielahden entisen sellutehtaan voimalaitoksen betoniosan purkutöiden aikana viereisen punatiilisen rakennuksen kattoon, seinään ja sisäosiin tuli merkittäviä vaurioita. Vaurioitunut rakennus on voimalaitoksen vanhempaa, punatiilistä osuutta, jonka runkorakenteet oli todettu vuonna 2016 tehdyssä kuntotutkimuksessa heikkokuntoisiksi. Rakennusta oli ajateltu alueen kulttuurihistoriallisten selvitysten perusteella mahdollisesti säilytettäväksi.

Vaurioitunut rakennus puretaan vain osittain. Rakennuksen jäljelle jäävien osien purkaminen on tässä vaiheessa ahtaalla tehdasalueella liian vaarallista. Jääviin rakennusosiin johtavat ovet suljetaan ja rakennus aidataan.

Hiedanrannan alueen rakennusten käyttötarkoitukset, vanhojen rakennusten säilyttäminen ja suojelun taso määritellään asemakaavoissa. Hiedanrannan yleissuunnitelma on tekeillä. Asemakaavoitus aloitetaan yleissuunnitelman hyväksymisen jälkeen.

Purkutyöt

Purkamisen valmistelevat työt ovat alkaneet. Ensin puretaan vanhat kanavat ja putket purettavan rakennuksen ja viereisten rakennusten väliltä. Purettavan rakennuksen viereen kasataan korkea työpenkka, jonka avulla purku tehdään.

Rakennuksen purkaminen alkaa 27.1. ja työ kestää arviolta kaksi viikkoa. Purettava osuus erotetaan jäävästä rakennuksesta sahaamalla ja pitkäpuomikaivinkoneelle nakertaen tai pulveroimalla. Purkutyön tekee Mevaset Oy. Purkualue on aidattu ja sinne ei ole ulkopuolisilla pääsyä.

Tampereen Tilapalvelut Oy
Projekti-insinööri