Omakustanteiden lukunurkkaus Galleria Muuntotilassa

Julkaistu 21.1.2020 7.00

Omaehtoisen kulttuurin merkitys Tampereella on suuri. Galleria Muuntotilaan haluttiin luoda tila, jossa asiakkaat voivat tutustua omakustanteita, sarjakuvia ja zinejä sisältävään kokoelmaan. Kokoelmassa on yli 200 nimikettä ja niitä voi tulla lukemaan galleriaan sen aukioloaikoina.

Eri kokoisia kirjoja ja lehtisiä kirjahyllyssä.

Galleria Muuntotila on maksuton ja koiraystävällinen. Lukunurkkauksessa voi viettää aikaansa vapaasti lukien ja vaikkapa syöden omia tai Lielalahden kartanolla toimivan kahvilan herkkuja.

Galleria Muuntotilan lukunurkkaus sisältää teoksia laidasta laitaan. Välillä saatetaan jopa läikkyä hieman laitojen yli. Toisaalta kokoelman teokset hulluttelevat, räiskyvät ja ylittävät hyvän maun rajoja, toisaalta niistä voi löytää hiljentymistä, kauneutta, ajattelun aihetta ja vaikkapa uutta tietoa.

Sarjakuvataiteilija Otso Höglund on koonnut valikoiman sarjakuvat, kun taas zinekokoelman keräämisestä on ollut vastuussa kuvataiteilija Arsi Keva. Molemmat ovat itsekin omakustanteiden tekijöitä. Lukunurkkauksen lehdissä korostuu ala- ja vastakulttuurit teosten tekijöiden ollessa pääosin suomalaisia.

Suurin osa teoksien julkaisijoista ovat edelleen aktiivisia alalla ja harkiten koostettu valikoima antaakin näkymän nykyzinejen ja –sarjakuvien hyvin elinvoimaiseen tee-se-itse-kulttuuriin. Omakustannekenttä on Suomessa hyvin laaja, ja kattavan valikoiman tekeminen siitä lähes mahdotonta. Muuntotilan lukunurkkauksessa voi alaa seuraavakin varmasti löytää uusia tuttavuuksia tai ohi menneitä julkaisuja. Jos taas koko itse tehtyjen ja julkaistujen lehtien kulttuuri on täysin vieras, on lukunurkkaus hyvä paikka tutustua asiaan.

Koira istuu kirjahyllyn edustalla, molemmilla puolillaan nojatuoli.
Galleria Muuntotila ja Kartanokahvila Mielihyvin ovat koiraystävällisiä kulttuurikohteita. Manu nautiskelee avarasta näyttelytilasta ja ohikulkijoiden rapsutuksista.

Omakustanteet

Omakustanne on tekijän itse kustantama julkaisu. Se saattaa olla esimerkiksi zine, sarjakuvalehti, levy tai jotain muuta.

Zineksi kutsutaan yleensä pienilevikkistä itse tehtyä ja julkaistua lehteä tai lehtistä. Se saattaa sisältää esimerkiksi artikkeleja, kuvia, sarjakuvia tai muuta julkaisijoiden itse tekemää materiaalia. Monesti zinet ovat halvalla painettuja tai itse kopiokoneella tehtyjä. Vaikka viime aikoina netin blogialustat ovat vallanneet tilaa on fyysiset paperille painetut julkaisut pitäneet pintansa varsinkin erilaisten alakulttuurien keskuudessa.

Lukunurkkaus, jossa on kirjahylly täynnä omakustanteita, sarjakuvia ja zinejä, kaksi nojatuoli, keinutuoli ja sohvapöydät.
Lukunurkkauksen kalustus on hankittu kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista.

Galleria Muuntotila

Galleria Muuntotila on Hiedanrannassa Lielahden kartanolla sijaitseva galleria, joka keskittyy nykytaiteen esittämiseen. Sen toiminnasta vastaavat yhteistyössä Tampereen kaupungin kulttuuripalvelut ja Rajataide ry. Hiedanrannan tapahtumatoimintaan ja muuhun kulttuuritarjontaan galleria tuo toivotun lisän ja Rajataide ry:n ja Hiedanrannan yhteiset arvot: ekologisuus, yhteisöllisyys ja syrjimättömyys tulevat näkymään myös gallerian linjassa ja näyttelyvalinnoissa.

Galleria on kaikille avoin ja maksuton. Näyttelyn pitäminen Galleria Muuntotilassa on taiteilijalle maksutonta. Maksuttomuus ja ennakkoluuloton kuratointi antavat tilaisuuden myös rohkealle kokeilulle. Kartanon sekä Hiedanrannan tehdasalueen tilat ja toimijat luovat mahdollisuuden kiinnostaville yhteistyöprojekteille, tapahtumakokonaisuuksille ja onnekkaille sattumille.

Galleria Muuntotila
Lielahden kartano