Peltolammin kirjasto avataan uusissa tiloissa 20.1.

Julkaistu 17.1.2020 11.40

Peltolammin kirjasto avataan koulun piha-alueelle valmistuneessa väistötilassa maanantaina 20. tammikuuta klo 13. Uusissa tiloissa otetaan lähiaikoina käyttöön myös omatoimiaukioloajat.

Peltolammin kirjasto koulun väistötiloissa.

Peltolammin kirjasto avataan maanantaina 20. tammikuuta väistötilassa, jossa kirjaston lisäksi toimivat koulu, esiopetus, neuvola ja kouluterveydenhuolto sekä Me-talo. Kirjasto on ollut joulukuun puolivälistä asti suljettuna muuton vuoksi.

Kirjastolla on väistötiloissa kompaktit, mutta toimivat tilat.

- Koska tilaa on noin 100 m2 eli puolet vähemmän kuin vanhassa kirjastossa, kokoelmaa on karsittu, mutta samalla uusittu. Piakkoin käyttöön otettava omatoimiaika tulee parantamaan alueen kirjastopalveluiden saatavuutta, aluekirjastonjohtaja Taina Sahlander Tampereen kaupunginkirjastosta sanoo.

Peltolammin koulu aloitti toimintansa samassa väistötilassa heti lukukauden alussa. Kirjastossa onkin huomioitu erityisesti lapsiasiakkaat.

- Hyllyissä on ilahduttavasti uutta kirjallisuutta etenkin lapsille, ja toki myös aikuille löytyy lainattavaa. Lisäksi aineistoa saa kätevästi ja maksutta varattua Peltolammille muista Tampereen kirjastoista, muistuttaa kirjastonhoitaja Sari Suomela.

Omatoimiaukioloajat tulossa

Uusiin tiloihin muuton myötä Peltolammin kirjastossa otetaan lähiaikoina käyttöön myös laajat omatoimiaukioloajat. Omatoimiaukiolojen käyttöönotosta tiedotetaan tarkemmin, kun muutokseen vaadittava tekniikka on saatu testattua.

Omatoimiaikoina kirjastoon kuljetaan sisään kirjastokortilla ja sen nelinumeroisella tunnusluvulla. Kirjastossa ei ole omatoimiaukioloaikoina henkilökuntaa, mutta asiakkaat voivat lainata ja palauttaa automaateilla, lukea lehtiä, työskennellä ja käyttää langatonta verkkoa. Omatoimiaukioloajat ovat käytössä myös Koivistonkylän, Messukylän, Terälahden ja Kämmenniemen kirjastoissa.

PIKI-verkkokirjastossa Peltolammin kokoelma näkyy jälleen 20.1. alkaen, jolloin kokoelmaan voi tehdä varauksia.

Kahvipannu kuumana torstaina 23.1.

Kirjaston avajaisten kunniaksi Peltolammin kirjastossa on kahvitarjoilu torstaina 23.1. 13-19.

Peltolammin kirjaston aukioloajat 20.1. alkaen:
ma, to 13–19
ti, ke, pe 10–15

Omatoimikäyttö (tulossa kevään kuluessa)
su–to 7–21
pe–la 7–18