Kauppahalli vanhoissa valokuvissa -näyttely avautuu

Julkaistu 9.1.2020 13.26

Pohjoismaiden suurin kauppahalli on toiminut Tampereella vuodesta 1901. Pirkanmaan maakuntamuseo on koostanut Kauppahallin vaiherikkaan historian digitaaliseksi valokuvanäyttelyksi. Vanhat valokuvat ovat Vapriikin kuva-arkistosta. Näyttelyn avajaisia vietetään 10.1. klo 17-20 Kauppahallissa iltahalli -tapahtuman yhteydessä.

"Kauppahalli vanhoissa valokuvissa - kaupankäyntiä Tampereella vuodesta 1901" -näyttelyn kuvamateriaali on koostettu vuosilta 1900-1990. Näyttely kertoo hallin elämästä ja kaupankäynnistä reilun sadan vuoden aikana aina rakennusvaiheesta rakennuksen suojelun jälkeisiin vuosiin saakka. Se esittelee kuinka kauppahalli toimi ennen: miten lihaa ja kalaa myytiin silloin, kun ei vielä ollut kylmätiskejä, kuinka pitkä oli välirauhan aikainen silakkajono, miltä näyttivät entisaikojen myyjät ja asiakkaat, minkälainen työilmapiiri hallissa vallitsi, keitä olivat asiapojat ja kuinka rakennus saatiin säästettyä purkamiselta.

Digitaalinen valokuvanäyttely on nähtävillä sekä Kauppahallissa että Ratikkakahvilan viereisessä näyttelytoteemissa Keskustorilla. Näyttelyn avajaisten yhteyteen on toteutettu ilmaisia opastuskierroksia, jotka johdattavat Kauppahallin tarinoihin ja historiaan. Opastukset alkavat perjantaina 10.1. klo 17.30 ja 18.30 Ratikkakahvilan edestä ja päättyvät Kauppahalliin. Kauppahallissa esiintymässä ovat Trio Nautilus ja Janne Laurila klo 17, 18 ja 19. "Kauppahalli vanhoissa valokuvissa" -näyttelyn avajaisten koko ohjelma on katsottavissa Kauppahallin verkkosivustolta.

Hankekehityspäällikkö
Minna Seppänen