Ratapihankadun yhteyden korvaava kiertotie rakennetaan Murtokadulle

Julkaistu 7.1.2020 13.39

Tampereen vanhan tavara-aseman siirron valmistelevat työt aiheuttavat muutoksia liikennejärjestelyihin. Ratapihankadun väliaikainen yhteys siirretään nykyisestä paikasta Murtokadulle. Kiertotien tekeminen alkaa tiistaina 7.1.2020, ja se valmistuu arviolta perjantaina 24.1.2020.

Nykyinen ajoyhteys tavara-aseman ja Morkun välistä jää työmaa-alueeksi. Uusi kiertotie kulkee reittiä Ratapihankatu - Peltokatu, Vellamonkatu, Murtokatu -Tammelankatu - Ratapihankatu.

Pyörä- ja jalankulkuliikenteen yhteys Tammelankadulta Vellamonkadulle rakennetaan Kaivokadun suuntaisen puistokäytävän kautta. Rongankadun kävelyn ja pyöräilyn alikulun läpikulkuliikenteeseen työmaajärjestelyt eivät aiheuta tässä vaiheessa muutoksia.

Tampereen kaupunki on tehnyt tavara-aseman siirrosta sopimuksen Kreate Oy:n kanssa loppusyksystä. Morkulla ei ole vielä ei purkulupaa kesken olevan valituskäsittelyn vuoksi, mutta vanhan tavara-aseman ja Morkun kohdalla aloitetaan valmistelevia töitä siirtoa varten, kun uusi väliaikainen väylä on valmistunut.

Morkku voidaan purkaa, kun sen rakennussuojelun hylkäämispäätöstä koskeva valitus on ratkaistu lainvoimaisesti. Tavara-asema päästään siirtämään, kun Morkku on purettu.

Murtokadun kiertotie kartalla
Kiertotien linjaus kartalla. Kuva aukeaa isommaksi klikkaamalla.

Rakennustyöt Kreate Oy:
Jere Vesanen