Laikun Talvirieha innostaa kaikenikäiset leikkimään

Julkaistu 19.12.2019 22.26

Sunnuntaina 5. tammikuuta klo 11.30-15 Laikunlavan ja Kulttuuritalo Laikun puistoalue täyttyy talvisista ulkoleikeistä kaikenikäisille. Jääveistosteltan luona on mahdollisuus ihastella jäänveistoa, laskea jääliukumäkeä ja herkutella vaikkapa lämpöisillä letuilla. Välillä voi käydä lämmittelemässä esimerkiksi Lastenkulttuurikeskus Rullassa, jonka näyttelytilan valtaavat monenlaiset taidepajat - seiniin piirtely sallittu!

Kun joulun ja uudenvuoden pyhät ovat takana, monessa perheessä kaivataan jo pientä tuulettumista. Laatikot on syöty, lahjat avattu, joulukuusi pudottelee neulasiaan tonttumatolle ja talvikin näyttäisi viimein saapuvan. Mikä siis sopisikaan paremmin talvisen sunnuntaipäivän ratoksi, kuin yhteinen elämysretki Laikulle ja iloiset pihaleikit! Sunnuntaina 5. tammikuuta siihen on kaikilla mahdollisuus - myös niillä, jotka eivät ole aikoihin ulkoleikkejä leikkineet. Laikun puistoon saapuvat Somana ry:n Nuorisoteatteri Pohjan talventaikojat Huurre, Hile ja Hippu, jotka leikittävät kaikenikäisiä talventörröttäjiä. Osaatko muuttua jääpuikoksi, tanssivaksi lumihiutaleeksi tai kähveltää kevään avaimet Pakkasherra Tuiskutukalta? Mukaan tarvitset vain leikkimieltä ja lämmintä vaatetusta. Ulkoleikkeihin kokoonnutaan Jääveistosteltan edustalla, ja leikkimään pääsee vaikka kahteen otteeseen: klo 12-13 ja klo 14-15. Huonon ulkoilusään yllättäessä leikit järjestetään Kulttuuritalo Laikun Musiikkisalissa.

Elämysretkellä voi piipahtaa tutustumassa myös Jääveistosteltan säkenöiviin jääveistoksiin. Jääveistosteltassa seikkailevat Tamperettaret, myyttiset hengettäret, jotka ovat ratkaisevalla tavalla vaikuttaneet kotikaupunkimme luonteeseen. Näyttely kertoo merkittävien naisten tarinaa, paljastaen samalla mytologisia olentoja, jotka ovat muokanneet ympäristöään – toiset teoillaan, toiset kyvyillään ja toiset kohtalonsa kautta. Jääveistoksista paljastuukin näihin päiviin asti salaisuutena pysyneitä, Tampereen historiaan, sen olemukseen ja kehitykseen vaikuttaneita hahmoja.

Pakkaskelillä Jääveistosteltan edustalla on mahdollisuus ihastella jäänveistoa aina klo 16 asti ja lapset pääsevät kokeilemaan myös jääliukumäen vauhtia. Jääveistosteltan Kahvila Lempi myy ulkoleikkijöille lämpimiä lettuja ja makkaraa klo 11-18. Teltan edustalta voit myös lainata esimerkiksi palloa tai muita leluja omatoimisiin ulkoleikkeihin.

Lastenkulttuurikeskus Rullan näyttelytilan valtaa puolestaan talven valkeus. Talviriehan taidetyöpajoissa pääsee värittämään talvea uusin värein, tekemään salaperäisten kulkijoiden jälkiä lumelle ja rakentamaan sokerista lumimaisemaa. Työpajoissa tutustutaan kuvataiteen eri tyylilajeihin, kuten maalaamiseen, piirtämiseen, mosaiikkiin ja painotekniikkaan. Päivän aikana työpajoista rakentuu talvinen yhteisötaideteos. Myös Rullan työpajatilassa voi taiteilla pienemmän ilotulitusmaalauksen, jonka voi halutessaan ottaa mukaan muistoksi. Rullan työpajat ovat maksuttomia ja ne sopivat kaikenikäisille.

Kulttuurikahvila Laikussa on puolestaan tarjolla lämmittävä nakkikeittolounas klo 11-16.

Laikun Talviriehan ohjelma sunnuntaina 5.1.:
10–16 Lastenkulttuurikeskus Rullassa taidepajoja & yhteisötaideteos
11–16 Kulttuurikahvila Laikun nakkikeittolounas ja muita herkkuja
11.30–16 Jääveistosteltan edustalla Jäänveistoa pakkaskelillä
12 ja 14 Ulkoleikkejä kaikenikäisille - lähtö Jääveistosteltalta, vapaa pääsy! Kesto n. 1 h.
(Huom! Huonon sään iskiessä leikitään Kulttuuritalo Laikun Musiikkisalissa)
13–14 Karva-Kaverit rapsuteltavina Jääveistosteltalla

Tamperettaret-jääveistosteltta auki klo 11–19:
- Lasten jääliukumäki käytössä koko päivän
- Palloja ja muita leluja lainattavissa omatoimisiin ulkoiluleikkeihin
- Jääveistosteltan Kahvila Lempi: myynnissä lettuja ja makkaraa klo 11–18

Teltan liput:
Aikuiset 5 €
Perhelippu 15 € (2 aikuista + 2 lasta)
Lapset 4 € (4–16-v.)
0–3-vuotiaat ilmaiseksi

Jääveistosteltta: Laikunlava, Puutarhakatu 1, 33100 Tampere
Kulttuuritalo Laikku: auki klo 10–18 osoitteessa Keskustori 4, 33100 Tampere.

Yhteistyössä mukana:
Kulttuuritalo Laikku