Ilmoittautuminen tietotorien kursseille alkaa 30.12.

Julkaistu 20.12.2019 7.55

Kirjaston tietotorit tarjoavat maksutonta digitukea kurssien, nettivinkkausten ja henkilökohtaisten opastusten muodossa. Kevään kurssiohjelma on nyt julkaistu, ja ilmoittautuminen kursseille alkaa maanantaina 30.12.

Tabletti

Tampereen kaupunginkirjaston tietotorit tarjoavat monipuolista, maksutonta digitukea kaikille kirjaston asiakkaille. Jokaiselle tärkeitä digitaitoja opetetaan muun muassa keväisin ja syksyisin järjestettävillä kursseilla, joita on tarjolla sekä vasta-alkajille että perustaidot jo hallitseville.

Kevään 2020 kurssiohjelma on nyt julkaistu. Ilmoittautuminen kursseille alkaa ma 30. joulukuuta paikan päällä tietotoreilla tai puhelimitse. Peruskurssit järjestetään Lielahden kirjaston tietotorilla. Teemakursseja on tarjolla Sampolan, Hervannan ja Lielahden tietotoreilla sekä ensi kertaa myös pääkirjasto Metsossa.

- Vahvat digitaidot ja digitaalinen osallisuus muodostuvat yhä tärkeämmäksi kansalaistaidoksi vuosi vuodelta. Tietotoreilla pyrimme auttamaan niin, että asiakas samalla oppii tekemään asian myös itsenäisesti. Kevään peruskursseilla opetetaan tietokoneen, internetin ja sähköpostin käyttöä alkeista lähtien. Teemakursseilla tutustutaan muun muassa tietoturva-asioihin ja kuvankäsittelyn alkeisiin sekä opitaan suojautumaan nettihuijareilta, palvelupäällikkö Perttu Rasi Tampereen kaupunginkirjastosta sanoo.

Kursseille ilmoittautumiseen tarvitaan PIKI-kirjastojen kirjastokortti, jonka saa maksutta lähimmästä kirjastosta.

Nettivinkkausta ja henkilökohtaista opastusta

Kattavien kurssien lisäksi kirjaston tietotorit järjestävät viikoittaisia nettivinkkauksia, joihin kaikki ovat tervetulleita ilman ennakkoilmoittautumista. Tunnin pituisessa tietoiskussa käsitellään aina yhtä ajankohtaista tietotekniikkaan, mobiililaitteisiin tai verkkosisältöihin liittyvää asiaa. Tiedot tulevista nettivinkkauksista julkaistaan kirjaston kotisivuilla. Nettivinkkauksia järjestetään tietotorien lisäksi Koilliskeskuksessa ja Tesoman kirjastossa sekä pääkirjasto Metsossa.

Tietotorit tarjoavat digitukea myös henkilökohtaisen opastuksen muodossa. Opastuksessa voidaan syventyä asiakkaan oman laitteen käyttöön tai ratkoa pulmia tietokoneen käytössä. Opastajina, kuten myös kurssien ja vinkkausten vetäjinä, toimivat ammattitaitoiset mediasihteerit. Henkilökohtaista opastusta digiasioihin on saatavilla tietotorien lisäksi myös pääkirjasto Metsossa.

Lisätietoja kursseista, nettivinkkauksista ja opastuksista sekä yhteystiedot

Ulkoinen linkkiKevään 2020 sähköinen esite

Tampereen kaupunginkirjasto tietoyhteiskuntapalvelut