Moderni ja edustava Nokian kampus valmistuu 2022

Julkaistu 16.12.2019 13.28

YIT voitti urakkakilpailun Nokian kampuksesta kilpailutyöllään ”Iron Sky”. Nokialle nousee Nokian lukion ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Nokian toimipisteen yhteinen oppilaitos, joka valmistuu 2022.

Voittoisan kilpailutyön pääsisäänkäynti houkuttelee opiskelijoita ulokkeellisella katoksella. Linjakas ensivaikutelma luo oppilaitokseen modernin ja omaleimaisen ilmeen. Uljas sisäänkäynti näkyy näyttävästi joka suuntaan, sen polykarbonaattilevy hohtaa iltavalaistuksessa säädettävän, vaihtuvavärisen led-valaistuksen avulla. Rakennuksen suunnitteli Arkkitehtitoimisto Perko, pääsuunnittelijanaan Tomi Perko.

Havainnekuva uudesta Nokian toimipisteen rakennuksesta

Nokian kampuksen tilaaja Tredu-Kiinteistöt Oy järjesti hankkeesta ns. ranskalaisen urakkakilpailutuksen. Valittu urakkamuoto osallistaa kaikki toimijat mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Lähtökohtana on, että hinta on kiinteä ja tarjoajat kilpailevat laadulla. Kilpailutukselle oli ennalta määritelty kattohinta, jossa urakoitsijan tulee pysyä. Nokian kampuksen kokonaisurakka tuli sovittaa 23 miljoonan raamiin. Rakennustyöt alkavat tulevana keväänä ja kestävät noin kaksi vuotta.

"Pyrimme luomaan uudenlaisia käytäntöjä. Tavoitteemme hankkeessa ovat osallistamisen kautta saavutettava kustannustehokkuus, laatu, riidaton toteutus ja aikataulujen pitäminen. Ranskalainen urakkakilpailu oli meille uudenlainen tapa valita urakoitsija", Tredu-Kiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Marko Tulokas sanoo.

"Rakentaminen on yhteistyötä, se perustuu luottamukseen, joukkuetyöhön ja motivoituneeseen yksilöosaamiseen. Ranskalainen urakkakilpailutus on toimiva tapa julkisissa hankkeissa. Olemme tyytyväisiä kilpailun tulokseen", YIT:n yksikönjohtaja Janne Korja totesi voiton ratkettua YIT:n hyväksi.

Havainnekuva tulevasta Nokian kampuksesta

Käyttäjät pisteyttivät tarjoukset

Urakkakilpailun tarjoukset arvioitiin seitsemän eri kategorian avulla. Arviointityöhön osallistui 74 henkilöä, pääosin käyttäjien edustajia. Arvioitavia alueita olivat turvallisuus, talotekniikka, arkkitehtuuri, sisäilma ja terveellisyys, ympäristönäkökohdat, muut kilpailulliset tekijät, kuten vanhan rakennuksen purku ja uuden rakennuksen takuuaika.

Tredun koulutuspäälliköt Marita Hietanen, Marja Lehtisaari sekä Nokian kaupungin sivistysjohtaja Pauliina Pikka ja lukion rehtori Juha Sainio olivat mukana monessa käyttäjäarviointipajassa kommentoimassa ja pisteyttämässä tarjouksia. He olivat arvioimassa mm. luokkatiloja, ruokalaa ja yhteisiä tiloja.

"Arviointi tehtiin siten, että näimme tietyn osan suunnitelmasta kerrallaan, emme nähneet arkkitehtuurista kokonaisuutta. Se olisi ohjannut vääjäämättä mielikuvia tiettyyn suuntaan. Suosikkimme voitti, tilat olivat ilmavat ja toimivat."

YIT Suomi Oy
Yksikönjohtaja