Kartanolla ei tapahdu yhtään mitään 27.12.!

Julkaistu 16.12.2019 7.00

Uudenlainen, monitaiteellinen klubi aloittaa toimintansa Lielahden kartanolla.

Teksti kartanolla

"Lielahden kartanolla ei tapahdu mitään. Täällä ei tule olemaan taidetta, tanssia, sirkusta, runoutta performanssia, ruokaa, taidevideoita tai ääntä ja musiikkia! Ei missää nimessä! Mistä edes kuulit, että täällä tapahtuisi mitään? Kuka näitä juoruja levittää?"

kARTaNOLLA-klubi on uusi monipuolinen nykytaiteen tapahtuma Lielahden kartanolla. Tapahtuma tehdään yhteistyönä eri nykytaiteen alojen ammattilaisten, yhteisöjen ja yhdistystoimijoiden kesken.

Klubi-iltojen sisältö ja esityskonseptit muuttuvat illasta toiseen riippuen mukana olevista ihmisistä ja heidän ideoistaan. Tavoitteena on alati muuttuva, kunnianhimoisesti ja ammattimaisesti toteutettu tapahtumien sarja, joka antaa äänen erilaisille nykytaiteen muodoille. Kunnianhimoinen tai ammattimainen toteutustapa ei kuitenkaan ole synonyymi sanalle tylsä. Odotettavissa on odottamattomia sattumia, huumoria, yhdessä tekemisen riemua, villejä rinnastuksia ja yllättäviä syvällisiä oivalluksia.

Ensimmäinen klubi, nimeltään Kartanolla ei tapahdu yhtään mitään, järjestetään Lielahden kartanolla 27.12.2019. Ilta koostuu kahdesta näytöksestä joita erottaa väliaika. Sisällöltään tapahtuma ulottuu aina kuvataiteesta tanssiin performanssia, musiikkia, runoutta ja videotaidetta unohtamatta. Väliajalla tarjolla on suolaista ja makeaa syömistä sekä muita virvokkeita.

Ilta on ironisesti nimeltään Kartanolla ei tapahdu yhtään mitään. Vaikka tapahtumaa määrittääkin monitaiteellisuus ja laajasti nykytaiteen eri aloja esittelevä ohjelma, se saa alkunsa tyhjyydestä, hiljaisuudesta. Kartano on tyhjä. Siellä ei tapahdu mitään. Ainoastaan ajatus taiteesta, sen mahdollisuus leijailee iltaisin sen pimeillä käytävillä.

Yhtäkkiä tila kuitenkin herää eloon ja löytää tarkoituksensa. Tänä iltana se on osa taidetta. Osallistuu siihen ja antaa sille paikan. Kartanolla ei tapahdu mitään –illassa myös itse kartanorakennus näyttelee merkittävää roolia teoksissa.

Ovet auki klo 17.45 (tapahtumaan pääsee sisään myös kesken näytösten)
Ensimmäinen näytös klo 18.00
Väliaika klo 19.40
Toinen näytös klo 20.00-20.40
Vapaa pääsy

Yhteistyössä: Hiedanranta, Mahdollisuuksien tila, Sirkus Faktori, Tampere underground.nyt!, Tampereen kaupungin kulttuuripalvelut ja Viitapiiri ry.

Hiedanrannan kulttuuri
Projektityöntekijä