Keskuspuhdistamon siirtoviemäriä rakennetaan yhteisurakassa Viinikanlahdessa

Julkaistu 12.12.2019 8.50

Tampereen Viinikanlahden jätevedenpuhdistamolta on alettu rakentaa siirtoviemärilinjoja Vihilahtea kohti. Paineviemäreitä tulee kaksi rinnakkain, ja ne ovat halkaisijaltaan 1000-millisiä. Niiden kanssa samaan kaivantoon sijoitetaan kaukolämpö-, kaukojäähdytys- ja käyttövesiputkia sekä sähköjohtoja. Niiden tilaajina ovat Tampereen Vesi ja Tampereen Sähkölaitos Oy.

- Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan viemärilinjat Hatanpäänkadulla sijaitsevalle Soutupaviljongille asti. Urakka kestää ensi vuoden syksyyn. Urakoitsija on Terrawise Oy, Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n toimitusjohtaja Timo Heinonen kertoo.

Siirtoviemärityömaa ei juurikaan aiheuta haittoja liikenteelle Hatanpäällä. Kaivutyöt toki näkyvät selvästi, kun niiden tieltä on kaadettu puustoa. Johtokäytävän sijoittelussa on pyritty huomioimaan Viinikanlahden tulevaisuuden ratkaisut; uusi asuinalue ja mahdollinen raitiotie Hatanpään valtatielle.

- Teemme mahdollisimman paljon yhteistyötä muiden infrarakentajien kanssa näiden rakennustöiden suhteen. Keskuspuhdistamon kustannukset Viinikanlahden siirtoviemäriosuudelta ovat noin 1,4 miljoonaa euroa, Heinonen sanoo.

Kun nykyinen puhdistamo vuonna 2024 suljetaan, jätevedet johdetaan Viinikanlahden pumppaamolta paineviemäreillä Vihilahteen ja sieltä edelleen tunnelia pitkin Sulkavuoren keskuspuhdistamoon käsiteltäviksi. Sulkavuoren kallion sisään rakennettavassa keskuspuhdistamossa käsitellään Tampereen, Kangasalan, Ylöjärven, Pirkkalan, Lempäälän ja Vesilahden jätevedet.

Siirtoviemäreiden rakentaminen on käynnissä myös Härmälän suunnalla. Härmälänojan ja Partolan välinen paineviemäriosuus valmistuu vuoden loppuun mennessä. Ensi kesänä käynnistyy työmaa Härmälänojalta Leirintäkadulle ja seuraavana vuonna Leirintäkadulta Rantaperkiönkadulle. Tämä siirtoviemäriosuus tuo Rantaperkiönkadun pudotuskaivon kautta Sulkavuoreen nykyisin Raholan jätevedenpuhdistamolla käsiteltävät läntisen Tampereen ja Ylöjärven jätevedet sekä Pirkkalan jätevedet.

Viinikanlahden jätevedenpuhdistamo ilmasta käsin
Nykyisen Viinikanlahden jätevedenpuhdistamon alueelle rakentuu uusi asuinalue, kun uusi keskusjätevedenpuhdistamo Sulkavuoressa otetaan käyttöön.

Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:
Projektipäällikkö
Marko Männynsalo