Muovijätteen keräys laajenee vaiheittain vuoden 2020 aikana

Julkaistu 11.12.2019 18.24

Muovipakkausjätteen keräys kiinteistöiltä laajenee 1.1.2020 alkaen vaiheittain Tampereen kaupunkiseudun taajamissa. Alueellinen jätehuoltolautakunta päätti keräyksen laajentamisesta 11.12.2019. Muovipakkausjätettä aletaan kerätä myös 240–660 litran pinta-astioilla. Tähän saakka muovia on kerätty kiinteistöiltä muutaman vuoden ajan syväsäiliöillä.

Uudistuksen myötä muovia voidaan kerätä useammalla kiinteistöllä, koska pienempien jäteastioiden tyhjentämiseen ei tarvita ajoneuvonosturia. Jätehuoltolautakunnan päättämässä vuoden 2020 jätetaksassa 240-660 litran jäteastian tyhjennyshinta on 6,51 € . Tyhjennyshinta sisältää jäteastian, joka toimitetaan muovipakkausten keräykseen liittyville uusille asiakkaille maksutta. Muovinkeräys on vapaaehtoinen palvelu, ja sen voi tilata Pirkanmaan Jätehuollolta.

Ensimmäisessä vaiheessa, 1.1.2020 alkaen, keräyksen piiriin tulevat Tampereen itäiset alueet Kalevan Prismalta itään Nurmiin, Kangasalan Kaivantoon ja Kangasalan Suinulaan saakka. Toisessa vaiheessa, eli 1.4.2020 alkaen keräys käynnistyy Länsi-Tampereella Pyynikiltä länteen Nokialla Siuroon, Linnavuoreen ja Kehoon sekä Ylöjärvellä Metsäkylään, Keijärveen ja Siivikkalaan rajautuen. Kolmannessa vaiheessa, 1.8.2020 alkaen keräysalue laajenee Etelä-Tampereelle, Lempäälän Nurmiin ja Hauralaan sekä Pirkkalaan Pyhäjärventiehen rajautuen. Viimeisessä vaiheessa 1.10.2020 alkaen keräysalue laajenee myös Tampereen keskustaan ja Kalevan kaupunginosaan.

Muovipakkausjäte kerätään biokaasuautolla kuljetusten ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Ensisijaisesti keräys toteutetaan 660 litran jäteastioilla, joten keräys on tarkoitettu pääasiassa kerrostaloille ja vastaaville suurkiinteistöille. Palvelun voi kuitenkin tilata myös pienkiinteistöille. Kerätty muovijäte toimitetaan Suomen Uusiomuovi Oy:n terminaaliin ja sieltä eteenpäin materiaalihyötykäyttöön Riihimäelle.

Muovipakkausten keräystä tehostetaan, koska EU:n jätedirektiivi edellyttää yhdyskuntajätteen kierrätysasteen parantamista nykyisestä 41 prosentista 50 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Tämän jälkeen yhdyskuntajätteen kierrätystavoite tiukentuu portaittain viiden vuoden välein ollen vuonna 2035 jo 65 %. Myös kuntalaiset ovat toivoneet, että muovipakkauksia kerättäisiin kiinteistöiltä laajemmin.

Lisätietoa päätöksestä:
Jätehuoltoinsinööri