Lumina 2019 - elävän musiikin ja esittävien taiteiden festivaali

Julkaistu 12.12.2019 7.00

Lumina on elävää musiikkia ja esittäviä taiteita yhdistävä festivaali, joka järjestetään
ensimmäistä kertaa 28.12.2019 Tampereella, Hiedanrannan Kuivaamolla.

Artisti Jesse Markinin promokuva.

Tapahtuman järjestämisestä vastaa kulttuuriyhdistys Alumniteatteri ry ja joukko nuoria kulttuurialan opiskelijoita. Tavoitteena on luoda uusi Tampereen talviajan tapahtumatarjontaa täydentävä festivaali, joka tarjoaa esiintyjilleen mahdollisuuden esittää omaa taidettaan - musiikkia tai mitä tahansa muuta.

Festivaalin esiintyjiksi on haettu mukaan erityisesti nousevia artisteja. Musiikkiohjelmistossa kuullaan mm. Jesse Markin, Detalji ja Sitoi. Lisäksi luvassa on esimerkiksi dragshow, sanataidetta ja tanssia.

Tapahtumaa tukee Kansalaisfoorumi, Musiikin edistämissäätiö ja Tampereen kaupungin kulttuuripalvelut.

Ekologisesti kestävä tapahtuma

Hyväntuulisen tapahtuman puitteet halutaan luoda kuormittamatta tarpeettomasti ympäristöä. Kestävän kehityksen periaatteet huomioidaan tapahtuman järjestelyissä välttämällä tarpeetonta jätettä, sekä huolehtimalla asianmukaisesta kierrätyksestä.

Hiedanrannassa toimii alueen arvoihin pohjautuvaa uutta teknologiaa ja kiertotaloutta. Lumina 2019 tapahtumapaikkana toimivan kulttuuritila Kuivaamon koko sanitaatio on toteutettu vedettömästi. Erottelevat kuivakäymälät mahdollistavat ravinteiden kierrätyksen ja kuluttavat vähemmän vettä ja energiaa kuin vesivessat. Kuivaamo lämpiää lähilämmöllä, jota syntyy Carbofex Oy:n biohiilien valmistusprosessissa sivutuotteena.

Teksti Lumina 28.12.2019 kirjoitettuna.

Jussi Isotalo, tuottaja
Alumniteatteri ry