Siirry sisältöön

Tampereella kehitetään ja testataan harrastuskyytipalvelua urheileville nuorille

Julkaistu 10.12.2019 14.10

Tampereella kokeillaan mittakaavaltaan tiettävästi laajinta liikkumispalvelua urheileville nuorille. Tampereella on kuluneen vuoden aikana rakennettu Tampereen kaupungin, neljän tamperelaisen urheiluseuran sekä kahden konsulttiyhtiön yhteistyönä NääsMaaS-harrastuskyytipalvelua, jossa järjestetään yhteiskuljetus lapsille koululta harrastusten pariin ja harrastuksista takaisin koululle.

lapsia luistelemassa ja jääkiekkoilemassa
 

Tarkoituksena on luoda kuljetuspalvelu, jolla lapset ja nuoret pystyisivät turvallisesti kulkemaan koulusta harjoituksiin ja takaisin koululle. NääsMaaS-harrastuskyytipalvelun tavoitteena on siirtää harjoittelun painopistettä illasta iltapäivään, vähentää vanhempien tarvetta kuljettaa lapsiaan henkilöautoilla harrastuksiin sekä lisätä perheiden yhdessäoloaikaa harjoitusten jälkeen. Palvelun hyötyinä ovat myös kustannustehokkaampi kuljetuskaluston, liikuntatilojen ja ajan käyttö sekä urheiluseurojen päätoimisten työntekijöiden inhimillisemmät työpäivät. Laajempina hyötyinä ovat ympäristö- ja tasa-arvovaikutukset, sillä kyytipalvelun avulla voidaan vähentää liikennettä ja yksityisautoilua. Useammilla lapsilla on myös mahdollisuus harrastaa ja päästä harjoituksiin, kun harjoitustoimintaa siirretään iltapäivään koulujen jälkeen ja harrastuksiin järjestetään yhteiskyydityksiä.

Toimivaa mallia kehitetään kokeillen – tavoitteena laajempi käyttö

NääsMaaS-hankkeessa ollaan esiselvityksen pohjalta siirtymässä ensimmäiseen testivaiheeseen, joka toteutetaan tiistaina 10.12. ja torstaina 12.12.2019. Molempina päivinä kuljetetaan yhteensä n. 70 lasta kymmeniltä eri kouluilta harjoituksiin ja takaisin. Kokeilussa on mukana neljä seuraa: Ilves, Tampereen Pyrintö, MansePP ja Classic. Harjoituspaikkana toimii tiistaina ja torstaina Tampereen Messu- ja Urheilukeskus. Torstaina lisäksi harjoituspaikkana toimii myös Hervannan Ahvenisjärvellä sijaitseva Jalitsu-halli. Seurat ovat valinneet ja varmistaneet vapaaehtoiset joulukuun testipäiviin osallistuvat ryhmät.

Kyytipalvelun joulukuun testivaiheen on tarkoitus pohjustaa varsinaista kevään pidempää ja laajempaa kokeilujaksoa tammi–huhtikuussa. Siten tavoitteena on kerätä kokemuksia niin liikkumiseen liittyvistä käytännön kysymyksistä, kuten kyytien käytettävyydestä ja hinnasta, sekä kokonaisuutena konseptin toimivuudesta ja laajentamismahdollisuuksista. Onnistuessaan kyytipalvelu on kopioitavissa ja skaalattavissa oleva malli, jota voidaan hyödyntää tulevaisuudessa nuorten eri harrastusaloilla ja muissa kaupungeissa Suomessa ja ulkomailla.

Palvelun on tarkoitus olla Tampereen kaupunkiseudun kuntien käytössä syksyllä 2020. Kyyti maksaisi etäisyydestä ja käyttäjien määrästä riippuen muutamasta eurosta vajaaseen kymmeneen euroon kyytiä kohden.

Kyytipalvelua ovat olleet kehittämässä seurojen lisäksi Tampereen kaupungin toimialat (liikuntapalvelut, sivistystoimi ja kaupunkiympäristö), MDI Public Oy, WSP Finland Oy, ympäristöministeriö sekä alueen urheilutoimijat Hämeen Liikunta ja Urheilu sekä Varalan Urheiluopisto. Mallin kehittämisessä ovat olleet mukana myös Tuomi Logistiikka Oy sekä Kyyti Group Oy ja Intoit Oy. Kyytipalvelun esikuvana ovat toimineet erilaiset pienimuotoisemmat harrastuskyytimallit, joita on aikaisemmin toteutettu Islannissa, Helsingissä ja Turussa.


Lisätietoja

Projektipäällikkö
Mika Kulmala
puhelin 050 382 6455
sähköposti [email protected]

MDI Public Oy:
Juha Antikainen
puhelin 040 535 0337
sähköposti [email protected]

MDI Public Oy:
Valtteri Laasonen
puhelin 050 533 0604
sähköposti [email protected]