Pysäköintimuutoksia Armonkalliolla

Julkaistu 29.11.2019 11.14

Kadunvarsipysäköintiin tulee muutoksia Armonkallion alueella. Asukas- ja yrityslupapysäköinti laajenee koko Armonkallion alueelle, ja täysin vapaa pysäköinti poistuu kokonaan. Tampereen Infran liikennemerkkitoimisto aloittaa pysäköintiin liittyvien liikennemerkkien asennukset Armonkalliolla 2.12.2019 alkavalla viikolla.

Samalla uusitaan alueen kunnossapitoon liittyviä liikennemerkkejä sekä poistetaan yksittäisiä pysäköintipaikkoja kapeimmista kadunkohdista. Talvikunnossapidon mahdollistamiseksi alueelle otetaan autojen siirtokehotukset parittoman viikon maanantaina klo 8–12 tai parillisen viikon keskiviikkona klo 12–16. Muutamissa kapeissa kohdissa pysäköinti on sallittu vain kadun toisella puolella.

Armonkallion pysäköintimuutokset hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnassa 30.10.2019. Vapaa pysäköinti poistui muun muassa siksi, että pysäköintipaikat olisivat ensi sijassa alueen asukkaiden ja vierailijoiden sekä yritysten ja niiden asiakkaiden käytettävissä.

Armonkalliolla asuvien ja siellä toimivien yritysten tulee jatkossa lunastaa asukas- tai yrityspysäköintilupa, mikäli näillä on tarvetta pysäköidä auto kadunvarsipaikalle. Uudet liikennemerkit ovat lainvoimaisia heti, kun ne on asennettu maastoon.

Asukas- ja yrityspaikkojen määrä kasvaa muutoksen myötä 125 paikasta 317 paikkaan. Asukas- tai yritysluvan lunastaneet voivat pysäköidä näillä paikoilla ilman aikarajoitusta. Suurimmassa osassa näistä paikoista on mahdollista myös 2 tai 4 tunnin pysäköinti pysäköintikiekolla.

Aivan kaikki pysäköintipaikat eivät muutu asukas- ja yrityspaikoiksi. Jonkin verran asiointiin tarkoitettuja kiekkopaikkoja jää lähinnä Lapintien varteen.

Asukas- ja yrityspysäköintilupaa haettaessa rekisteröidytään eParking-sovellukseen osoitteessa https://eparking.fi. Luvan saamiseen liittyvät ohjeet ja ehdot löytyvät Tampereen kaupungin internet-sivuilta osoitteesta www.tampere.fi/liikenne-ja-kadut/pysakointi/pysakointiluvat

Liikenneinsinööri
Pekka Stenman