Laikun joulussa luvassa sekä kaunottaria että riiviöitä!

Julkaistu 25.11.2019 8.00

Kulttuuritalo Laikku viettää joulua 30.11.–1.12.2019 mielenkiintoisen ja monipuolisen ohjelman kera. Tarjolla on koko perheelle sopivaa juhlintaa, kuten lauantaina Tamperettaret-jääveistosteltan avajaiset klo 15 sekä ihastuttavan Lumikuningattaren vierailu Rullassa ja jääveistosteltan avajaisissa, unohtamatta ihka ensimmäisen Rulla-klubin keikkaa G Livelabissa, jossa soittaa lastenmusiikkiduo Höpinätötterö. Lauantaina on myös mahdollista kuvauttaa itsensä jouluista taustaa vasten Green Screen -kuvauspisteellä tai tavata Solmittuja päiviä -kravattiteosten tekijät Milla ja Petri Neuvonen. Sunnuntaina 1.12. taas on luvassa ohjelmaa myös hieman aikuisempaan makuun.

Laikun joulu.

Sunnuntaina Improvisaatioteatteri Snorkkeli tarjoaa nauruterapiaa jouluisessa sketsishowssa ja hirmuisen hauskat Riiviöt valtaavat musiikkisalin valkokankaan 80-luvun Gremlins-kauhukomediassa. Elokuva esitetään Live Cinema -hengessä, eli nyt kaikki mukaan hurraamaan, buuaamaan ja kirkumaan! Laikun joulu -tapahtumiin on vapaa pääsy, lukuun ottamatta jääveistosteltan näyttelyä.

Laikun joulun kaunottaret löytyvät Kulttuuritalo Laikun ja Suomen Jouluvalo Oy:n yhdessä tuottamasta jääveistosteltasta. Jääveistostaiteilijoiden lumesta ja jäästä taikomat kaupungin omat hengettäret – Tamperettaret – ihastuttavat yleisöä 30.11.–2.2.2020 päivittäin klo 11–19, lukuun ottamatta joulutaukoa 24.–25.12., jolloin teltta on suljettu. Jääveistosnäyttelyn avajaisia vietetään lauantaina 30.11. klo 15, mutta teltta aukeaa yleisölle jo klo 11, jolloin innokkaimmat pääsevät kurkistamaan sen talvisiin uumeniin. Avajaistapahtumassa haastatellaan muun muassa jääveistosten tekijöitä, kuullaan häikäisevän Lumikuningattaren laulua sekä nautitaan Teekkarikuoron esityksistä.

Perinteinen Laikun joulukorttien Green Screen -kuvauspiste löytyy lauantaina 30.11. klo 10–17 luentosalista. Tule kuvauttamaan itsesi, perheesi tai tonttujoukkosi iloisissa tunnelmissa. Valmiista pohjista voi valita haluamansa taustan kuvalle, jonka saa saman tien sähköpostiin. Nyt on oiva tilaisuus lähettää sukulaisille ja ystäville hauska ja perinteisestä poikkeava joulukortti!
Laikussa on klo 11–13 mahdollista tavata myös kravattiteoksistaan tutut B&C ensemblen taiteilijat Milla ja Petri Neuvonen, jotka kertovat Solmittuja päiviä -teosten äärellä niiden synnystä sekä kravatteihin liittyvistä tarinoista. Kulttuurikahvila Laikussa taas tuoksuu ihanan jouluiselle, kun molempina päivinä tarjolla on joulupuuroa ja muita juhlaan sopivia maukkaita herkkuja. Lisäksi sunnuntaina 1.12. kahvilassa vierailevia viihdyttää lauluyhtye Somia kahdella keikallaan klo 11.30 ja 12.30.

Sunnuntain 1.12. voi aloittaa mukavasti Laikun luentosalissa askartelun parissa. Käsityö- ja muotoilukoulu Näpsän työpajassa klo 10–16 tehdään jouluisia kännykkäkuoria ja pussukoita käsinompeluna askarteluhuovasta, yhdistäen kirjontaa, helmiä ja nappeja. Musiikkisalin puolella taas on tarjolla joulukiireisiin helpotusta nauruterapian muodossa. Improvisaatioteatteri Snorkkelin jouluinen sketsishow klo 13 tuo huumoripiristeen päivääsi ja hauskuuttaa Laikun musiikkisalissa yli 12-vuotiaita. Snorkkelin esityksen jälkeen voivat kaikki yli 16-vuotiaat jatkaa iltaa klo 15 aavistuksen verran jännittävämmissä tunnelmissa, sillä musiikkisalin valtaavat Gremlins-riiviöt suoraan 80-luvulta. Koe hirvittävän hersyvä jouluinen kauhukomedia Laikun Live Cinemassa – pukeudu vaikka riiviöksi tai muuten vaan 80’s-hengessä ja tule pitämään hauskaa, koska tässä näytöksessä saa elää mukana!

Lastenkulttuurikeskus Rullasta löytyy lääkettä helpottamaan joulukuumetta. Lauantaina 30.11. klo 10 alkavassa kaikenikäisille sopivassa Jouluikkunat-työpajassa taiteillaan värikäs ja jouluinen tunnelma Rullan ikkunoihin. Ihastuttava Lumikuningatar saapuu vierailulle klo 13 ja viihdyttää lapsia ennen jääveistosteltan avajaisjuhlallisuuksia, jossa kaikki voivat yhteisesti nauttia Lumikuningattaren lauluesityksestä. Musiikkiesitykset saavat jatkoa kaikkien aikojen ensimmäisellä Rulla-klubilla, kun klo 16 G Livelabin tiloissa soiton aloittaa hauskoja ja oivaltavia lastenlauluja esittävä Höpinätötterö, joka viihdyttää kuulijoita vauvasta vaariin.

Sunnuntai 1.12. startataan klo 10 Koristele ratikka joululla -työpajalla, jossa syntyvät koristeet toimitetaan joulukuussa Keskustorin Ratikkakahvilaan luomaan talvista tunnelmaa kaikkien iloksi. Sunnuntaina ohjelmassa on luvassa lisäksi teatteria. Silloin koko perhe voi klo 11, 13 tai 14 ihastella värillistä varjoteatteriesitystä nimeltään Tonttu. Teatteri Delfiinin tunnelmalliseen esitykseen jaetaan ilmaisia lippuja Rullassa lauantaista alkaen. Pörröistä pehmeyttä päivään tuovat Suomen Karva-Kaverit. Nyt niin pienet kuin isotkin eläinten ystävät pääsevät rapsuttelemaan koira-kavereita Rullan etupihalla noin klo 14.30 alkaen. Myös Rullan joulukalenterin ensimmäinen luukku avautuu sunnuntaina. Luukuista löytyy vinkkejä mukavaan yhteiseen tekemiseen joulun alla. Tontturadalla taas voi seikkailla Rullan aukioloaikoina aina 22.12. asti. Lapset ja aikuiset voivat yhdessä selvittää, että minne esimerkiksi riihitonttu Ruut Rukiinen on kadonnut tai kenen kanssa saunatonttu Knut Nokinokka heittää löylyä. Saattaapa muutama tonttu piileskellä Laikunkin puolella.

Kulttuuritalo Laikun ja Lastenkulttuurikeskus Rullan joulutapahtumiin on vapaa pääsy, lukuun ottamatta Tamperettaret-jääveistosteltan näyttelyä. Laikun koko joulukuun ohjelma löytyy Kulttuuritalon verkkosivuilta.

www.laikku.fi
Kulttuuritalo Laikku
Keskustori 4, 33100 Tampere

#kulttuuritalolaikku #lastenrulla #laikunjoulu #tamperettaret #jääveistosteltta