Hiedanrannan kartanopuisto kunnostetaan alkuperäiseen asuunsa

Julkaistu 19.11.2019 11.23

Hiedanrannan kartanopuiston hoito- ja käyttösuunnitelman tavoitteena on saattaa kartanopuisto alkuperäiseen asuunsa. Puiston kunnostustyöt alkavat marraskuussa 2019 ja jatkuvat ensi kesään.

Hiedanrannan kartanopuisto ja valaistu Lielahden kartano talvella

Kartanopuiston kunnostuksen ensimmäinen vaihe alkaa keskiviikkona 20.11.2019. Työt alkavat näköalatasanteen muurin, aidan sekä suihkualtaan korjauksella. Maria Lydian polulta rakennetaan näköalatasanteelle väylä, joka toimii työmaatienä. Näköalatasanteen aukio kunnostetaan ja aidat uusitaan. Betonirakenteista tulee alkuperäisen muotoiset, mutta metallikaiteet rakennetaan nykynormien mukaisiksi. Suihkuallas uusitaan paikalleen. Se rakennetaan kokonaisuudessaan uudelleen ja sen tekniikka uusitaan. Työmaatie suihkualtaalle tehdään kartanon itäpuolelta. Molemmat työmaatiet rakennetaan tulevien käytävien paikalle. Työmaa-alue aidataan ja liikkuminen työmaa-alueella on kielletty. Kaivettavat maamassat hyödynnetään Niemenranta III:n viheralueiden rakentamisessa kestävän ympäristörakentamisen kriteereiden mukaisesti. Ensimmäisen vaiheen työt valmistuvat toukokuussa 2020.

Kunnostustyön tilaajana toimii Tampereen kaupunkiympäristön palvelualueen viheralueet ja hulevedet -yksikkö. Maisemasuunnittelusta vastaa maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy, rakennesuunnittelusta A-Insinöörit ja urakoitsijana toimii Pajapekka Oy.

Tavoitteena on jatkaa puiston kunnostusta kesällä 2020

Pitkäntähtäimen tavoitteena on palauttaa puiston käytäväverkosto, rakenteet ja alueen yleisilme. Alueelle rakennetaan valaistus ja asennetaan kalusteita, kuten penkkejä ja roska-astioita. Puuston arvot turvataan ja vanhaa puustoa säilytetään. Muutamia puita joudutaan poistamaan, koska ne ovat rakenteiden tiellä tai ne eivät ole olleet alkuperäisen kartanopuiston arvopuita. Kartanopuiston hoito- ja käyttösuunnitelma on pitkäntähtäimen visio ja se tuodaan kokonaisuudessaan nähtäville viimeistään vuoden 2020 alussa.

Lielahden kartano

Lielahden kartanon nykyisen linnamaisen päärakennuksen valmistumisvuotena pidetään vuotta 1893. Rakennuksen suunnitteli mahdollisesti Maria Lydia von Nottbeck, mutta hänen tekemiään piirustuksia ei ole löytynyt. Kartanon rakennustyylissä on piirteitä historiallisesta romantismista, gotiikasta ja uusrenessanssista. Tehdasaikana rakennus toimi toimitusjohtajan asuntona ja konttorikäytössä. Nykyisin kartanossa on toimisto- ja kokoustiloja, Galleria Muuntotila sekä Kartanokahvila Mielihyvin.

Kartanopuisto perustettiin viimeistään 1890-luvulla. Osittain luonnontilaistunut puisto- ja puutarha-alue olivat oleellinen osa niin kartanoa kuin tehtaan pääkonttoria. Puistossa kiemurteli symmetrisiä hiekkakäytäviä, joiden jäljet ovat hävinneet näkyvistä. Suihkulähteestä, jonka ympärillä oli pyöreä kukkaistutus, on jäljellä kehikko. Puiston näköalatasanne on peräisin ajalta, jolloin rannan tuntumassa oli huvilamainen asuinrakennus. Tasanteen portaikon yläpuolella sijaitsi huvimaja. Rannassa on edelleen jäänteitä laiturista, jonka päässä oli uimahuone tai sauna.

Tilaaja, Tampereen kaupunki:
Suunnittelupäällikkö
Timo Koski

Urakoitsija, Pajapekka Oy:
Pekka Lahtinen

Maisemasuunnittelu, maisema-arkkitehtitoimisto NÄKYMÄ Oy:
Matti Liski

Rakennesuunnittelu, A-Insinöörit, Civil Engineering:
Yksikönjohtaja, silta- ja taitorakenteet
Harri KAllio