Sorsalampea ja Ahvenisjärveä kunnostetaan kemikaalikäsittelyllä marraskuun alussa

Julkaistu 1.11.2019 9.38

Sorsalampea sekä Ahvenisjärveä kunnostetaan kemikaalikäsittelyllä 4.11.2019 alkavalla viikolla. Kunnostuksella on säävaraus eli jääpeitteiseen vesistöön käsittelyä ei voida tehdä. Ahvenisjärvi ja Sorsalampi ovat ylireheviä, ja niissä on ajoittain massiivisia leväesiintymiä.

Sorsalampi syksyllä

Kemikaalikäsittelyn aikana sekä pari päivää sen jälkeen veteen ei pidä koskea tai päästää sinne lemmikkieläimiä. Kemikaalikäsittelystä ei ole merkittävää haittaa vesilinnuille.

Sorsalampi sijaitsee Tampereen keskustassa Sorsapuistossa ja pieni Ahvenisjärvi aivan Hervannan keskustassa. Molemmat vesistöt puistoalueineen ovat merkittäviä tamperelaisten ja vierailijoiden vapaa-ajanviettopaikkoja ja virkistysalueita.

Ahvenisjärvellä kemikalisointi tehdään kahden päivän aikana ja Sorsalammella yhden päivän aikana. Ahvenisjärvellä kemikaali syötetään järven syvänteisiin ja Sorsalammella lammen pintaan. Käsittelyssä käytettävä kemikaali on alumiinikloridi, joka saostaa veden ravinteen eli fosforin pohjalle. Alumiinikloridia käytetään myös talousveden puhdistamisessa, ja tarvittava määrä on laskettu laboratoriokokeiden avulla. Saostuksen suunnittelee KVVY Tutkimus Oy ja toteuttaa Ympäristö Ojansuut Oy Tampereen kaupungin tilauksesta.

Sorsalammella on myös aikaisemmin tänä syksynä niitetty vesikasveja. Sekä niitto että kemikaalikäsittely tehtiin lammella myös vuonna 2018. Toimenpiteillä ei ollut merkittävää pitkäaikaista vaikutusta lammen tilaan. Käsittelyjen uusimisella halutaan selvittää, parantaako useana vuotena tehty käsittely lammen tilaa.

Ympäristötarkastaja
Sanna Markkanen