Osaamisbotti auttaa ja motivoi työnhaussa sekä tunnistaa työntekijän vahvuudet

Julkaistu 14.10.2019 15.18

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluissa on ollut muutaman vuoden käytössä Osaamisbotti-palvelu. Tekoälyä hyödyntävä palvelu tunnistaa työnhakijan osaamisen ja vahvuudet, motivoi työnhaussa sekä ehdottaa käyttäjälle sopivia työpaikkoja.

Osaamisbotti on tarkoitettu kaikille tamperelaisille, olivatpa he sitten työnhakijoita tai jo työssäkäyviä. Osaamisbotin avulla työnhaku tapahtuu silloin kuin se itselle sopii, eikä palvelun käyttö ole sidottu tiettyyn aikaan, paikkaan tai laitteeseen.

Osaamisbotin käyttö on helppoa. Henkilökohtainen osaamisprofiili syntyy käyttäjän vahvuuksien, osaamisen ja kiinnostuksen kohteiden perusteella. Nämä ovat usein asioita, joita ei välttämättä huomaa tuoda esiin työhakemuksessa tai työhaastattelussa.
Käyttäjä voi myös määritellä omaan työnhakuun liittyvät tavoitteensa sekä seurata niitä palvelun avulla.

Osaamisbottiin rekisteröitymisen jälkeen käyttäjä käy noin 15 minuuttia kestävän keskustelun chatbotin kanssa tai kirjoittaa vastaukset sähköiselle osaamiskortille Osaamisbotti-palvelussa. Osaamiskortin perusteella palvelu tarjoaa työnhakijalle sopivaa työtä ja omasta aktiivisuudesta riippuen työllistyminen voi tapahtua hyvinkin nopeasti.

Alkukartoituksen jälkeen työllisyys- ja kasvupalvelujen OMA-valmentaja ottaa yhteyttä työnhakijaan ja sopii tarvittaessa henkilökohtaisen tapaamisen sekä auttaa työnhakuun liittyvissä asioissa. Osaamisbotin kautta lähetetään työnhakijalle myös muuta hyödyllistä sisältöä, kuten tietoa tapahtumista ja valmennuksista.

Yrityskoordinaattorit taas hyödyntävät käyttäjän täyttämää osaamiskorttia etsiessään sopivaa työntekijää yrityskontakteilta saatuihin työmahdollisuuksiin ja ovat yhteydessä sopiviin ehdokkaisiin.

Työmahdollisuudet esillä Osaamisbotissa nyt entistä avoimemmin

Osaamisbotti-palvelua kehitetään käyttäjien tarpeiden mukaan ja nyt palvelussa esitellään avoimemmin työpaikkoja, jotka eivät ole muissa sähköisissä palveluissa julkisessa haussa. Tällaisia työpaikkoja voi olla tarjolla esim. sellaisilla yrityksillä, joilla ei ole itsellään resursseja hoitaa rekrytointiprosessia tai käsitellä laajaa työhakemusmäärää. Osaamisbotin käyttäjät voivat hakeutua näihin paikkoihin OMA-valmentajan avulla, ilmoittamalla kiinnostuksestaan Osaamisbotti-palvelussa. Rekrytointi ja esimerkiksi tarvittavat sopimukset hoidetaan näissä tapauksissa yrityskoordinaattoreiden kautta. Tällä tavalla yritys saa rekrytoitua sopivan työntekijän joustavammin ja myös työnhakija työllistyy nopeammin.
Palvelu on ilmainen työnantajille.

Työnhakija voi halutessaan ottaa yhteyttä myös suoraan työllisyys- ja kasvupalveluihin, mistä saa kokonaisvaltaista ja henkilökohtaista ohjausta työnhakuun, työllistymiseen sekä osaamisen kehittämiseen liittyvissä asioissa.

Rekisteröidy Osaamisbotti-palveluun osoitteessa, Ulkoinen linkkiosaamisbotti.omavisio.fi

Lisätietoja Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluista, Ulkoinen linkkiwww.omavisio.fi

Projektipäällikkö
Minna Vierula