Siirry sisältöön

Vastaa Tampereen pyöräilyverkkokyselyyn

Julkaistu 11.10.2019 14.56

Tampereen pyöräilyn tavoiteverkosta on valmistunut alustava luonnos. Ota kantaa pyöräilyverkkoon vastaamalla karttakyselyyn, joka on avoinna 11.–20.10.2019. Tavoiteverkko ja kysely löytyvät kaupungin karttapalvelusta kartat.tampere.fi/pyorailyverkkokysely.

Kaksi pyöräilijää pyörätien liikenneympyrässä Ratinassa
 

Kaupunki pyytää palautetta erityisesti pyöräilyn pääreittien sijainnista ja kattavuudesta. Voit merkitä kartalle omia ehdotuksia esimerkiksi siitä, missä pääreitin tulisi kulkea. Voit myös kertoa näkemyksesi pyöräilystä ajoradalla ja reitistön puutteista.

Vastauksia hyödynnetään pyöräilyn tavoiteverkon määrittelyssä. Tavoiteverkko tulee sisältymään pyöräilyn pääverkon osalta parhaillaan laadittavaan kantakaupungin yleiskaavaan 2017–2025. Tavoiteverkon määrittelyllä vaikutetaan myös maankäytön ja liikenneverkon ratkaisuihin ja tulevien vuosien parantamistoimiin pyöräverkolla.

Pyöräilyn tavoiteverkko koostuu pää- ja paikallisverkosta. Pyöräilyn pääverkko jakautuu seudullisiin ja alueellisiin pääreitteihin. Laadittu tavoiteverkkoluonnos perustuu pitkälti nykyiseen pyöräilyreitistöön, jota on täydennytty uusien asuinalueiden kuten Ojalan, Niemenrannan ja Hervantajärven, reiteillä sekä kehittämissuunnitelmissa esitetyillä väylämuutoksilla. Tavoiteverkossa on huomioitu myös käynnissä olevia maankäytön suunnitteluhankkeita kuten Hiedanrannan ja Särkänniemen alue.

Tavoiteverkon suunnittelun lähtökohtana ovat pyöräilyn ja kävelyn edistäminen ja suosion kasvu sekä pyöräliikenteen uudet suunnitteluperiaatteet. Pyöräliikenne halutaan nostaa todelliseksi vaihtoehdoksi arjen matkoilla, ja keskusta-alueita halutaan kehittää jalankulun ehdoilla.

Pyöräliikenne rinnastetaan muuhun ajoneuvoliikenteeseen. Pyöräliikenne ei saa heikentää jalankulkijan asemaa eikä turvallisuutta. Jalankulku ja pyöräliikenne erotetaan omille väylilleen aina keskustoissa, pyöräilyn pääreiteillä ja esteettömillä reiteillä. Muilla keskustan pyöräilyreiteillä pyöräillään ajoradalla.

Tulevaisuudessa Tampereen asuinalueilla voi entistä turvallisemmin pyöräillä ajoradalla, koska asuinalueiden aluenopeusrajoitus lasketaan pääsääntöisesti 30 kilometriin tunnissa. Uusi aluenopeusrajoitus on voimassa jo useilla alueilla. Kaduilla, joilla autoliikenteen määrä on suuri ja nopeudet korkeampia, pyörä- ja autoliikenne erotetaan omille väylilleen.

Myös uusi 1.6. 2020 voimaan tuleva tieliikennelaki tuo muutoksia pyöräliikenteen ja kävelyn liikennejärjestelyihin. Pyöräilijöille voidaan esimerkiksi sallia kaksisuuntainen liikenne yksisuuntaisella kadulla. Uutena katutyyppinä tulee pyöräkatu, jolla moottoriliikenne on sallittu pyöräilyn ehdolla.

Kyselyyn pääsee myös sivulta www.tampere.fi/liikenne-ja-kadut/pyoraily-ja-jalankulku.


Lisätietoja

Vanhempi erikoissuunnittelija
Katri Jokela
puhelin 050 3826460
sähköposti [email protected]

Liikenneinsinööri
Timo Seimelä
puhelin 040 758 2104


Teksti Tarja Nikupaavo-Oksanen

Kuvat Laura Vanzo