Influenssarokotukset alkavat Tampereella marraskuussa

Julkaistu 11.10.2019 12.41

Tampereen kaupungin terveysasemilla aloitetaan rokottamaan influenssaa vastaan maanantaina 4. marraskuuta 2019. Myös neuvoloissa rokotukset alkavat marraskuussa heti rokotteiden saavuttua.

Hoitaja antaa rokotuksen naisen käsivarteen.

Kaupungin terveysasemilla annettavaan rokotukseen ajan voi varata maanantaista 14.10.2019 lähtien verkossa, terveyspalvelujen neuvonnasta numerosta 03 10023 tai terveysasemalta. Mehiläisen Oma Lääkärisi Hervannan ja keskustan asiakkaat varaavat ajan soittamalla omalle terveysasemalleen. Mehiläinen Oma Lääkärisi Tesomalle ajan saa joko soittamalla terveysasemalle tai verkosta.

Ajanvarauksella rokotuksia annetaan terveysasemilla niiden aukioloaikoina. Lisäksi Hatanpään, Hervannan, Linnainmaan, Tammelakeskuksen ja Tipotien terveysasemilla rokotusaikoja on varattavissa tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 18 saakka.

Rokotuksen voi saada myös muun vastaanottokäynnin yhteydessä terveysasemalla tai normaalilla tarkastuskäynnillä esimerkiksi diabetesvastaanotolla.

Terveysasemilla rokotuksia myös ilman ajanvarausta 4.11. alkaen

Influenssarokotukseen pääsee myös varaamatta aikaa etukäteen. 4. marraskuuta alkaen Hatanpään, Hervannan, Linnainmaan, Tammelakeskuksen ja Tipotien terveysasemilla influenssarokotuksia annetaan jonotusperiaatteella ma - pe klo 13 - 15. Mehiläinen Oma Lääkärisi Hervannan ja keskustan asiakkaita rokotetaan aikaa varaamatta maanantaisin ja torstaisin klo 16 - 18.

Oma Lääkärisi Tesoman asemalla rokotuksen saa ilman ajanvarausta torstaina 21.11. klo 12 - 18.

Lauantaina 30.11. klo 8 - 14 vietetään kampanjapäivää, jolloin rokotukseen voi tulla ilman ajanvarausta Hatanpään, Hervannan, Linnainmaan, Tammelakeskuksen ja Tipotien terveysasemille sekä Oma Lääkärisi Mehiläisen asemille Hervantaan, keskustaan ja Tesomalle.

Terveysasemien kampanjapäivinä, myös rokotuslauantaina, ajan voi varata etukäteen, jos haluaa välttää jonottamisen.

Raskaana olevat ja alle kouluikäiset rokotetaan neuvolassa – riskiryhmiin kuuluvat koululaiset ja opiskelijat koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa

Raskaana olevat naiset ja alle kouluikäiset lapset saavat rokotteen omassa neuvolassa normaalin käynnin yhteydessä. Lisäksi Neuvolakioskissa (Itsenäisyydenkatu 21 B, 1. krs) rokotetaan ilman ajanvarausta 6.11. alkaen keskiviikkoisin klo 8.30 - 11.30. Myös neuvoloissa järjestetään kampanjapäiviä, jolloin rokotuksen saa ilman ajanvarausta.

Maksuttomaan rokotukseen oikeutetut koululaiset ja opiskelijat rokotetaan ensisijaisesti koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa. Lisätietoa rokotuksista saa omalta koulu- ja opiskeluterveydenhoitajalta. Opiskeluterveydenhuollon rokotuspäivistä tiedotetaan myös verkkosivuilla: Influenssarokotukset opiskeluterveydenhuollossa syksyllä 2019 .

Maksuton influenssarokotus myös kaikille alle 7-vuotiaille

Maksuttoman kausi-influenssarokotuksen saavat seuraavat ryhmät: 65 vuotta täyttäneet, 6 kk - 6 vuoden ikäiset lapset, sairautensa vuoksi lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat henkilöt, raskaana olevat naiset, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon henkilöstö ja potilas- tai asiakastyöhön osallistuvat opiskelijat sekä varusmiespalvelukseen astuvat miehet ja vapaaehtoiseen asepalvelukseen astuvat naiset.

Myös riskiryhmiin kuuluvien läheisillä on mahdollisuus maksuttomaan rokotukseen.

Varaa mukaan Kela-kortti tai neuvolakortti

Influenssarokotukseen kannattaa ottaa mukana Kela-kortti tai neuvolakortti. Rokottamista helpottaa vaate, jonka hihan saa helposti nostettua ylös. Rokotuksen jälkeen on syytä varautua odottamaan rokotuspaikalla noin 15 minuutin ajan.

Jos rokottamisen jälkeen tulee ongelmia, kannattaa soittaa terveyspalvelujen neuvonnan numeroon 03 10023. Se vastaa joka päivä kello 7–22. Arkisin apua saa myös omasta neuvolasta ja koulu- tai opiskeluterveydenhuollosta.

Aikuisten rokotukset
Suunnittelija
Satu Mäkinen

Lasten ja nuorten rokotukset:
Osastonhoitaja
Anneli Leponen