Tampereen Tarinatehdas Goes Laikku

Julkaistu 10.10.2019 16.23

Marraskuussa 2018 ja maaliskuussa 2019 Finlaysonin alueella kirjallisuuden ja sarjakuvan ystäviä monitaiteellisella tarjonnallaan hurmannut Tampereen Tarinatehdas vierailee lokakuun loppupuoliskon ajan Kulttuuritalo Laikulla. Skeittilautanäyttely OISPA SIPSEJÄ - Lesoa skeittilautagrafiikkaa Suomesta on auki kolmannen kerroksen Aulagalleriassa 16.-31.10. ja samalla ajanjaksolla järjestetään kuusi monitaiteellista tilaisuutta viereisessä Musiikkisalissa. Tällä kertaa Tarinatehtaalla kohtaavat kuvataide, lavarunous, musiikki, elo- ja sarjakuva sekä improvisaatioteatteri yllättävillä tavoilla.

Kuten Tarinatehtaan aiemmat pop up -kuukaudet Finlaysonilla, myös vierailu Laikulla on osa laajempaa Tarinatalohanketta, joka kokoaa paikallisia kirjallisuus-, sarjakuva-, sanataide- sekä kuvitustoimijoita yhteen ja etsii näille pysyviä tiloja Tampereelta. Kulttuuritalo Laikku puolestaan on keskellä kaupunkia sijaitseva kulttuurin ja taiteen avoin tila sekä tapahtuma-alusta, jonka ohjelmistoa rakentavat vuosittain sadat eri tapahtumajärjestäjät ja esiintyjäryhmät.

Kulttuuritalo Laikun edusta on skeittaajien suosiossa, ja siksi Oispa sipsejä -näyttely keskittyy juuri tähän luovan kaupunkikulttuurin osa-alueeseen. Näyttelyssä on esillä suomalaisten taiteilijoiden suunnittelemia dekkejä sekä merkittäviä lautoja pirkanmaalaisesta skeittihistoriasta. Pienimuotoinen näyttely sisältää taiteilijoita ja lautamerkkejä laajalla skaalalla Ars Fennica -palkituista kuvataiteilijoista tatuointiartisteihin. Mukana mm. Tommi Musturi, Kaija Papu, Anssi Kasitonni, Katri Sipiläinen, Jyrki Nissinen, Ville Anger, Arsi Keva, Tikari, Statum, Mörkö ja Napalm Custom.
3.krs Aulagalleria: ti - pe klo 9 - 21, la - su klo 10 - 18

Tampereen Tarinatehdas Goes Laikku -tapahtumat:

16.10. klo 18.00 - 19.30 OISPA SIPSEJÄ - Lesoa skeittilautagrafiikkaa Suomesta -näyttelyn avajaiset

Skeittaava kuraattori Mikko Kyrönviita, skeittaava kuvataiteilija Arsi Keva ja skeittaamaton läänintaiteilija Ville Pirinen keskustelevat skeittauksen taiteellisista ja yhteiskunnallisista ulottuvuuksista. Ohjelmassa myös skeittileffanäytös. Katsotaan ainakin Etiopiassa kuvattu skeittileffa 100%.

19.10. Laikun Suomi-indie-leffapäivä:

klo 12 ÄITI -K12- (alkukuvana TAPAHTUKOON SINUN TAHTOSI -K12-)
klo 15 KYRSYÄ - TUFTLAND -K16- (alkukuvana CONGRATULATIONS! YOU HAVE A NEW MATCH! -K16-)

Tapahtuma tarjoaa esittämiskanavan erityisesti suomalaiselle indie-draamalle ja -komedialle, joita harvemmin nähdään esimerkiksi elokuvafestivaaleilla splatter- ja fantasiaelokuvien sekä muiden niin sanottujen "genre-elokuvien" kaapatessa usein isomman näkyvyyden. Laikun Suomi-indie-leffapäivää on tarkoitus järjestää jatkossa vähintään kerran vuodessa.

22.10. klo 18.30 - 19.30 Early evening with Anssi Kasitonni

Lyhytelokuvanäytöksessä katsotaan Anssi Kasitonnin elokuvat LIITÄJÄT ja SAKKE. Ville Pirinen haastattelee Anssi Kasitonnia, aiheina mm. skeittauksen ja kuvataiteen leikkauspisteet, radio-ohjattavan skeittilelun rakentaminen, elokuvien ja elämän tarkoitus. Anssi Kasitonni on mm. Ars Fennica -palkittu taiteilija.

23.10. klo 17.30 - 19.00 Runoja ja ruutuja: Pekka Kytömäki ja Kaija Papu

Runoja ja ruutuja on nykyrunoutta ja nykysarjakuvaa kohtauttava tapahtumakiertue, joka startattiin syksyllä 2018 Pirkanmaan kuntien kirjastoissa. Kiertueella vaihtuvat taiteilijatyöparit keskustelevat runoilijan ja sarjakuvataiteilijan työstä läänintaiteilijoiden kanssa. Tilaisuus huipentuu esitykseen, jossa runoilijan teksti yhdistyy sarjakuvataiteilijan kuviin elämyksellisellä tavalla. Laikun tilaisuudessa mukana on erityinen skeittitwisti, koska molemmat taiteilijat ovat skeittaajia. Kaija Papu mukana myös Oispa sipsejä -näyttelyssä.

29.10. klo 18.00 - 20.30 Särinä-klubi: Lyyti, Juha Rautio & Veli-Matti Rintala, Saku Lillukka

Särinä on paitsi sanataiteelle, myös musiikille ja äänitaiteelle omistautunut runoklubi. Viitapiiri ry:n organisoimaa Särinä-klubia järjestetään normaalisti noin kuusi kertaa vuodessa ravintola Telakalla, mutta tänä syksynä Särinä tekee lokakuussa vierailun Kulttuuritalo Laikkuun.

Lyyti on vahvan omaääninen laulaja-lauluntekijä Helsingistä, ja hän luonnehtii musiikkiaan runoelmapopiksi. Juha Rautio on puolestaan monitaiteellisista esityksistään tunnettu runoilija Espoosta. Hän on aiemmin yhdistänyt lavarunoutta mm. jonglööraukseen ja tanssiin. Särinä-klubilla Rautio esiintyy yhdessä elektronimuusikko Veli-Matti Rintalan kanssa. Saku Lillukka taas on tamperelainen runoilija ja kuvataiteilija sekä intensiivinen lavarunoilija, joka luottaa esiintyessään läsnäolon voimaan.

30.10. klo 18.00 - 19.00 Kauhutarinoiden ilta

Halloweenin lähestyessä yleisön kauhutarinat ja pelot heräävät eloon Laikun Musiikkisalin lavalla improvisaatioteatterin keinoin. Tampereen Improvisaatioteatteri Snorkkeli toteuttaa illan aikana erilaisin improvisaatiotekniikoin lyhyitä tarinoita, näytelmäkohtauksia, sketsejä, lauluja, runoja, sananlaskuja – kaikki tämä yleisöltä kerätyistä aiheista.

Tapahtumat ovat pääsymaksuttomia. Ohjelma on tehty yhteistyössä Tampereen kaupungin kulttuuripalveluiden ja Taiteen edistämiskeskuksen kanssa.

Koordinaattori
Venla Moisala