Epäiletkö seksitautia? Tee oirearvio verkossa Omaolo-palvelussa

Julkaistu 9.10.2019 14.12

Kaikki seksitaudit voivat olla aluksi piileviä ja oireettomia ja siksi tutkimuksiin on syytä hakeutua pienenkin epäilyn herätessä. Jos yhteydenottaminen suoraan hoitajaan tai lääkäriin jännittää, voi nyt verkossa Omaolo-palvelussa täyttää oirearvion myös seksitautiepäilystä. Oirearvio kertoo tilanteen kiireellisyyden eli onko aiheellista hakeutua ammattilaisen hoidettavaksi tai jopa päivystykseen vai riittääkö kotona tehtävä testaus ja itsehoito.

Vastauksen saa heti oirearvion täyttämisen jälkeen. Oirearvion voi tehdä nimettömänä kuka tahansa. Tamperelaiset ja orivesiläiset voivat lisäksi kirjautua palveluun ja tarvittaessa ottaa Omaolon kautta yhteyttä kaupungin sukupuolitautien vastaanottoon ja sopia esimerkiksi testauksesta.

Kondomeja.

Seksitautiepäilyn lisäksi Omaolossa 14 muuta oirearviota eri vaivoihin:

• kurkkukipu tai nieluoire
  • polven oire tai vamma
  • virtsatietulehdus
  • närästys
  • olkapään kipu, jäykkyys tai vamma
  • hengitystietulehdus
  • alaselkäkipu tai -vamma
  • ripuli
  • silmätulehdus
  • yskä
  • peräaukon seudun oire
  • päänsärky
  • korvan kipu tai lukkoisuus
  • yleinen oirekysely

Omaolon oirearviot perustuvat Kustannus Oy Duodecimin lääketieteelliseen tietokantaan eli viimeisimpään tutkittuun tietoon ja Käypä hoito -suosituksiin. Oirearviot löytyvät osoitteesta omaolo.fi.

Projektipäällikkö
Essi Mäki-Hallila

Omaoloa kehitetään kansallisesti kuntayhtymien, kuntien, sairaanhoitopiirien ja SoteDigi Oy:n kanssa. Palvelu on käytössä Espoossa, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä, Oulussa, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymässä, Porvoossa, Siun sotessa, Tampereella, Turussa, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä. Myös palvelun kehittämisessä olleet Kuopio ja Sodankylä tulevat ottamaan Omaolon käyttöön lähitulevaisuudessa.