Haiharan taidekeskuksen näyttelytoiminta kaksinkertaisti kävijämääränsä

Julkaistu 2.10.2019 13.17

Haiharan taidekeskuksen näyttelyissä kävi touko-syyskuun aikana kaksinkertainen määrä näyttelyvieraita. 13. kerran järjestetty valtakunnallinen teemanäyttely Leikki keräsi neljän viikon aikana ennätysyleisön 4153 henkilöä. Haiharan taidekeskuksen alueella järjestettiin näyttelyiden lisäksi erilaisia tapahtumia suosituista puistokonserteista pihatansseihin ja ohjattuun joogaan. Lapsille ja nuorille järjestettiin omia tapahtumia kuten Lasten taiteiden yö.

Jättiläismäisiä ilmapalloja huoneessa, joka kylpee sinisessä valossa.
Ming-Ming Yin loi interaktiivisen installaation Down by the Lake-näyttelyyn.

Haiharan taidekeskuksen vuoden 2019 taidenäyttelyissä nähtiin monipuolisesti kuvataidetta, aina maalaustaiteesta installaatioihin ja keramiikasta videotaiteeseen. Touko-syyskuun aikana Kartanossa ja Tallissa järjestettiin kuusi näyttelyä, joissa vieraili kaikkiaan 8245 henkilöä. Näyttelyissä nähtiin teoksia paikallisilta ja kansainvälisiltä taiteilijoilta. 13. kerran järjestetty valtakunnallinen teemanäyttely Leikki kokosi yhteen neljäntoista taiteilijan ja yhden taiteilijaryhmän teokset, joihin tutustui kuukauden aikana yhteensä 4153 henkilöä. Elokuussa järjestettiin myös kansainvälinen kutsunäyttely Down by the Lake, jolla juhlistettiin Tampereen kaupungin kulttuuripalvelujen ja Düsseldorfin kaupungin jo 14 vuoden ajan jatkunutta residenssiyhteistyötä. Haiharan taidekeskuksen kuratoidut teemanäyttelyt ovat ajankohtaisia katsauksia Suomen nykytaidekenttään.

Haiharan Runebergin mökin viiteen yksityisnäyttelyyn tutustui 4223 henkilöä. Mökkiä luotsaa kädentaitajien sekä taiteilijoiden yhdistys Interi, jonka puodista löytyy pirkanmaalaisia ja hämäläisiä kädentaidon tuotteita.

Haiharan taidekeskuksen residenssitaiteilijaksi valittiin tänä vuonna düsseldorfilainen Ubbo Kügler. Tampereelta residenssivaihtoon lähti kuvataiteilija Sirkku Rosi. Kulttuuripalveluiden residenssitoiminnan tärkein tehtävä on lisätä taiteilijan tiedollisia taitoja ja parantaa taiteilijan henkilökohtaisen verkoston laatua.

Aikuisille suunnatusta kurssitoiminnasta mainittakoon Koko Kaukajärvi maalaa -maalaustapahtuma, jossa maalausta saivat tulla kokeilemaan niin harjaantuneet harrastajat kuin ammattilaisetkin sekä syanotypiatyöpaja, jossa valotettiin valokuvia ilman kameraa. Elokuussa järjestettiin niinikään musiikinystäville kansan- ja maailmanmusiikin työpaja, jossa opeteltiin perinnesävelmiä ammattilaismuusikko Jens Barabachin johdolla. Haiharan kartanon hurmaavan puistomaisessa pihassa järjestettiin kesä-elokuussa joogaa kolmesti viikossa.

Punainen puurakennus.
Virvokkeita nautitaan 200 vuotta vanhassa väentuvan kahvikamarissa.

Tunnelmallinen Haiharan Kahvikamari oli avoinna äitienpäivästä elokuun loppuun saakka tarjoillen itsetehtyjä herkkuja.

Kesäteatteri Lystin ohjelmistossa nähtiin Paula Toivosen ohjaama koko perheen komedia Kiljusen Herrasväen Kuningasajatus. Esityksen näki noin 600 katsojaa. Taidekeskuksessa pääsi nauttimaan myös improvisaatioteatteri Helmikanan esityksestä vanhojen Suomi-filmien hengessä.

Nuori tyttö kiinnittää lankaa paperiperhoseen.
Lasten taidetyöpajoissa keskiössä on laadukas taidekasvatus kuvataiteen ammattilaisten ohjauksessa.

Laadukasta taideohjelmaa lapsiperheille

Kesän aikana järjestettiin lapsille monenmoista toimintaa. Haiharassa nähtiin muun muassa Mona Ratalahden ja Sami Sippolan lastenlaululevyyn perustuva esitys Ota kiinni Pötkönen! Tänä vuonna 50 vuotta täyttävä Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toiminut Haiharan nukketeatteri esitti touko-kesäkuussa koko perheen visuaalisen näytelmän Veden matka.

Rakastettua Satupolkua pääsi kiertämään jälleen omatoimisesti Haiharan aukioloaikoina. Satupolun karttaa seuraten etsittiin taidekeskuksen alueelle piilotettuja satuhahmoja. Perinteisissä heinäkuun lasten taidetyöpajoissa tehtiin yksinkertaisia soittimia luonnonmateriaaleista sekä opeteltiin erilaisia painotekniikoita kuvataiteilija Teemu Raudaskosken ohjauksessa. Satumatto ry:n järjestämässä Lasten taiteiden yön ohjelmassa nähtiin nukketeatteria, musiikkia sekä sana- ja kuvataidepajoja.

Musiikki vahvasti läsnä Haiharan kesässä

Tampereen kaupungin kulttuuripalveluiden Puistokonsertti-sarja järjestettiin touko-elokuussa Haiharan Kahvikamarin pihalla ja esiintymislavalla. Esiintymässä nähtiin kesän aikana muiden muassa Harjumaan pelimannit, Billie Joelina ja The Swing Eagles Big Band. Viikottain toistuvien tapahtumien lisäksi Haiharan taidekeskuksessa järjestettiin yksittäisiä tapahtumia ja konsertteja. Kesän aikana pidettiin perinteiset Haihara Soikoon! -pihatanssit, Haihara Jazz sekä vauhdikkaampaan makuun sopiva Haihara Jytää vol. 6.

Kohti vuotta 2020

Haiharan taidekeskuksessa järjestetään syksyn aikana useita konsertteja kuten Pekka Hildenin orkesterin esittämät Sota-ajan iskelmät lokakuussa ja Tampereen Salonkiorkesterin konsertti György Balázsin johdolla joulukuussa. Haiharan nukketeatterin juhlavuoden ensi-illassa nähdään 2.10. alkaen aikuisille suunnattu näytelmä Mitä muistan, mitä unohdin. Rento iltajooga sekä meditaatiohetket jatkuvat kartanon päärakennuksessa maanantaisin joulukuulle saakka. Runebergin mökin joulupuoti on jälleen avoinna 23.11.–22.12.2019.

Tampere ja Pirkanmaa hakevat yhdessä kulttuuripääkaupungiksi vuodelle 2026. Tampereen kulttuuripalvelut ja Haiharan taidekeskus sitoutuvat omalta osaltaan hakemuksen tavoitteisiin. Tampereen kaupungin kulttuuripalvelut aloittaa paikallisille taiteilijoille suunnatun työskentelyresidenssitoiminnan Haiharan taidekeskuksessa. Taidekeskuksen Pakari-rakennus annetaan kesäkuuksi 2020 tamperelaisen kuvataiteilijan käyttöön yhteisöllisen projektin toteuttamiseksi. Työskentelystä maksetaan pienimuotoinen korvaus ja osa materiaalikustannuksista. Lisätietoja julkaistaan Haiharan taidekeskuksen sivuilla ennen vuoden vaihdetta.

Kiitos kaikille Haiharan toiminnassa mukana olleille toimijoille, taiteilijoille ja kävijöille! Tampereen kulttuuripalveluiden henkilökunta toivottaa kaikille aurinkoista syksyä.

Kulttuuripalvelupäällikkö
Elise Pedersen