Kirjaston tietotorit opettavat ajankohtaisia digitaitoja

Julkaistu 25.9.2019 12.38

Kirjaston tietotorit tarjoavat Tampereella maksutonta digitukea kurssien, nettivinkkausten ja henkilökohtaisten opastusten muodossa. Lokakuussa tietotorien toiminta laajenee myös pääkirjasto Metsoon.

Tampereen kaupunginkirjaston tietotorit Hervannan, Lielahden ja Sampolan kirjastojen yhteydessä tarjoavat monipuolista, maksutonta digitukea kaikille kirjaston asiakkaille. Jokaiselle tärkeitä digitaitoja opetetaan muun muassa syksyisin ja keväisin alkavilla kursseilla. Tämän syksyn kursseilla tutustutaan esimerkiksi sähköiseen asiointiin, kuvankäsittelyyn, ilmaisohjelmien lataamiseen, tietokoneen ja älylaitteen tietoturvaan sekä jäljitetään yhdessä nettihuijaria. Monilla syksyn kursseilla on vielä tilaa.

- Vahvat digitaidot ja digitaalinen osallisuus muodostuvat yhä tärkeämmäksi kansalaistaidoksi vuosi vuodelta. Tietotoreilla pyrimme auttamaan niin, että asiakas samalla oppii tekemään asian myös itsenäisesti. Yritämme auttaa asiakkaita löytämään motivaation uusien asioiden kokeiluun ja oppimiseen. Sanonnan mukaan "pakko on paras muusa", mutta oman kokemuksemme mukaan se ei näyttäisi pitävän paikkaansa, palvelupäällikkö Perttu Rasi sanoo.

Nettivinkkauksia ja opastusta myös Metsoon

Kattavien kurssien lisäksi tietotorit järjestävät viikoittaisia nettivinkkauksia, joihin kaikki ovat tervetulleita ilman ennakkoilmoittautumista. Tunnin pituisessa tietoiskussa käsitellään aina yhtä ajankohtaista tietotekniikkaan, mobiililaitteisiin tai verkkosisältöihin liittyvää asiaa. Alkusyksyn vinkkauksissa perehdytään muun muassa kuvankäsittelyyn kännykällä, netin jakamiseen puhelimesta, nettilomakkeiden täyttöön ja käyttöön sekä uuden laitteen hankintaan. Nettivinkkauksia järjestetään tietotorien lisäksi Koilliskeskuksessa ja Tesoman kirjastossa sekä lokakuusta alkaen myös pääkirjasto Metsossa.

Tietotorit tarjoavat digitukea myös henkilökohtaisen opastuksen muodossa. Opastajina, kuten myös kurssien ja vinkkausten vetäjinä, toimivat ammattitaitoiset mediasihteerit. Henkilökohtaista opastusta digiasioihin on saatavilla lokakuun 10. päivästä alkaen tietotorien lisäksi myös pääkirjasto Metsossa. Metsossa opastaja on paikalla syksyllä torstaisin ja perjantaisin klo 15–17. Näille ajoille asiakas voi varata myös henkilökohtaisen ajan etukäteen numerosta 040 800 4658. Opastuksessa voidaan syventyä asiakkaan oman laitteen käyttöön tai ratkoa pulmia tietokoneen käytössä.

Lisätietoja tietotorien toiminnasta

Tampereen kaupunginkirjasto Tietoyhteiskuntapalvelut, tietotorit