PIKI-mobiilikirjasto ja e-kirjapalvelu OverDrive käyttöön

Julkaistu 23.9.2019 9.04

Pirkanmaan kirjastot ottavat PIKI-päivänä 23.9. käyttöön kaksi uutta palvelua: PIKI-mobiilikirjastosovelluksen sekä vieraskielisiä e-kirjoja ja e-äänikirjoja sisältävän OverDriven.

PIKI-mobiilikirjastosovellus

Pirkanmaan kirjastot ottavat käyttöön uusia sähköisiä palveluita. PIKI-päivänä maanantaina 23. syyskuuta julkaistaan uusi PIKI-mobiilikirjastosovellus, jossa on perustoimintojen lisäksi sähköinen kirjastokortti ja kaverilainamahdollisuus. Sekä Android- että iOS-versiona saatava sovellus täydentää PIKI-verkkokirjastoa, jonka istuntojen määrä on jo yli 2,5 miljoonaa vuodessa ja suosio kasvaa jatkuvasti.

- Verkkokirjaston mobiilikäyttö kattaa jo puolet kaikesta käytöstä, joten erillinen sovellus helpottaa kirjastoasiointia. Sovelluksella voi kätevästi uusia lainat, tehdä varauksia ja hakuja. Sähköinen kirjastokortti kulkee PIKI-mobiilikirjastossa aina mukana ja toimii tavallisen kirjastokortin tavoin lainaamisessa ja omatoimikirjaston avaimena, koordinaattori Pirjo Järvinen sanoo.

Uusi toiminto kaverilaina onnistuu sovelluksessa, jos sekä lainaajalla että kaverilla on käytössä PIKI-mobiilikirjastosovellus. Kaveri skannaa sovelluksessa haluamansa kirjan tiedot ja lähettää pyynnön kaverilainaan. Jos teoksessa ei ole varauksia, alkuperäinen lainaaja saa sovelluksessa pyynnön siirtää laina kaverille.

PIKI-mobiilikirjasto ei korvaa perinteistä PIKI-verkkokirjastoa, sillä monipuoliset tiedonhaut, lehtien varaaminen, verkkomaksaminen ja omien tietojen päivitys hoidetaan edelleen verkkokirjastossa.

Englanninkielisiä e-kirjoja kaikenikäisille

Toinen PIKI-päivänä käyttöön otettava palvelu on e-kirjakokoelma OverDrive, joka sisältää pääosin englanninkielistä kauno- ja tietokirjallisuutta. Palvelussa on e-kirjoja ja e-äänikirjoja kaikenikäisille. OverDrivea voi käyttää suoraan selaimella tai ladata mobiililaitteelle kätevän Libby-sovelluksen.

OverDrivessa olevien kirjojen lainaamiseen tarvitaan PIKI-kirjastokortin numero ja tunnusluku. Asiakas voi valita joko 7 tai 14 vuorokauden laina-ajan. Palvelu sallii yhdelle asiakkaalle samanaikaisesti 5 lainaa ja 7 varausta. Lainat palautuvat automaattisesti laina-ajan päätyttyä.

PIKI-mobiilikirjasto
- Helppokäyttöinen sovellus nopeaan kirjastoasiointiin
- Lainojen uusinta, haut ja varaukset
- Sähköinen kirjastokortti