Tukiperheitä tarvitaan Tampereelle ja Orivedelle

Julkaistu 17.9.2019 9.14

Tukiperheille on nyt suuri tarve, sillä Tampereella ja Orivedellä odottaa tukiperhettä tällä hetkellä yli 200 lasta. Olisiko sinulla aikaa annettavaksi lapselle? Tule mukaan lauantaina 5.10.2019 kuulemaan lisää tukiperhetoiminnasta Tampereella järjestettävään tukiperhekoulutukseen. Tukiperheenä voi toimia lapsiperhe, pariskunta tai yksinasuva aikuinen.

Perhe ruokapöydän ääressä.

Tukiperhekoulutuksessa käydään läpi perusasioita: mikä on tukiperhe, kuka voi ryhtyä tukiperheeksi ja mitä tukiperheenä toimiminen käytännössä tarkoittaa. Koulutus järjestetään lauantaina 5.10.2019 klo 9 - 15 Perheiden talolla osoitteessa Itsenäisyydenkatu 21b, Tampere (käynti sisäpihan kautta).

Päivän mittainen koulutus on kattava tietopaketti, jonka kautta pääsee matalalla kynnyksellä tutustumaan tukiperhetoimintaan ja pohtimaan omia valmiuksia alkaa tukiperheeksi. Keväällä järjestetyn koulutuksen osallistujat antoivat palautteissaan erityisen paljon kiitosta kokemuksistaan kertoneelle, toiminnassa mukana olevalle tukiperheelle sekä mahdollisuudesta jutella muiden toiminnasta kiinnostuneiden kanssa. Myös lokakuun koulutuksessa on mahdollista kuulla kokeneen tukiperheen kokemuksia ja tavata muita tukiperhetoiminnasta kiinnostuneita.

Koulutuksen jälkeen perehdytys jatkuu kotikäynnillä tapahtuvalla henkilökohtaisella perehdytyksellä ja taustatietojen selvityksellä. Hakijoiden soveltuvuutta tukiperheeksi arvioidaan tarkemmin henkilökohtaisessa tapaamisessa. Hakijoiden tulee täyttää 'hakemus perhehoitajaksi' -lomake, joka löytyy Tampereen kaupungin verkkosivuilta. Lomakkeen voi täyttää jo etukäteen tai koulutuspäivän jälkeen.

Ilmoittaudu koulutukseen 26.9.2019 mennessä sähköpostitse osoitteeseen katja.kekki(at)tampere.fi. Ilmoitathan samalla mahdollisen erityisruokavaliosi.

Tukiperheitä tarvitaan eri-ikäisille lapsille

Tukiperhettä tarvitsevista lapsista nuorimmat ovat vauvaikäisiä ja vanhimmat pian nuorisoikäisiä. Noin kaksi kolmasosaa lapsista hakee tukiperhettä yhdessä yhden tai useamman sisaruksen kanssa ja loput yksin.

Tukiperhettä kaipaavat aivan tavalliset lapset. Tukiperhettä odottaa myös lapsia, joilla on ylivilkkautta ja tarvetta harjoitella sosiaalisia taitoja. Tukiperhettä haetaan, kun lapsella ei ole vanhempien lisäksi muuta sosiaalista verkostoa tai vanhemmalla on elämässään haasteita, jotka vaikuttavat hänen kykyynsä vastata lapsen tarpeisiin. Tampereen kaupungin tukiperhettä hakevat lapset ovat joko lapsiperheiden sosiaalityön tai lastensuojelun asiakkaita.

Mitä tukiperhe tekee?

Lapset asuvat vanhempiensa luona. Tukiperhe ottaa tuettavat lapset luokseen yhtenä viikonloppuna kuukaudessa ja lisäksi mahdollisesti loma-aikoina. Tuettavat lapset tulevat mukaan tukiperheen tavalliseen elämään ja arkeen, kun he ovat perheen luona.

Tuettaville lapsille on tärkeää, että he saavat tehdä tavallisia, lapsen elämään kuuluvia asioita. Tukiperheen tarkoitus ei ole keksiä lapsille erityistä arjesta poikkeavaa viihdykettä tai ohjelmaa. Tukiperhe tarjoaa lapselle aikaa ja yhdessäoloa, syliä ja huolenpitoa sekä virikkeellisen ja turvallisen ympäristön. Tukiperheessä vietetyillä viikonlopuilla tuetaan lapsen vanhempien jaksamista ja vanhemmuutta ja annetaan vanhemmille mahdollisuus levätä.

Miten tukiperheeksi pääsee?

Tukiperheeksi ryhtyminen edellyttää vakaata elämäntilannetta ja toimivia ihmissuhteita, aikaa ja tilaa lapselle, valmiutta vastata lapsen tarpeisiin ja hyväksyä erilaisuutta sekä halua tehdä yhteistyötä viranomaisten ja lapsen omien vanhempien kanssa. Tukiperheenä voi toimia lapsiperhe, pariskunta tai yksinasuva aikuinen.

Tukiperheeltä ei edellytetä sosiaalialan koulutusta. Tukiperheeksi ryhtyvän tulee olla vähintään 25-vuotias. Toiminnan yläikäraja on 65 vuotta.

Toimintaan sitoudutaan aina vuodeksi kerrallaan. Tukiperheille maksetaan toiminnasta pieni palkkio ja kulukorvaus. Lisäksi tukiperheille järjestetään tukea erityisesti tukisuhteen alkaessa. Lisäksi tukiperhe saa uutisia sähköpostitse sekä koulutusta ja virkistystä retkien ja teemailtojen muodossa.

Sosiaalityöntekijä
Katja Kekki