Omaolo-verkkopalvelusta apua terveysvaivoihin − uutena yleinen oirekysely

Julkaistu 28.8.2019 13.36

Tampereella ja Orivedellä käytössä olevasta Omaolo-verkkopalvelusta löytyy nyt kaikkiin yleisimpiin terveyden vaivoihin liittyvät oirearviokyselyt. Nopeasti täytettävien kyselyiden avulla on apua saatavilla 13 eri vaivaan, aina pääsärystä polvivammaan. Uutena Omaolossa on avattu yleinen oirekysely. Se auttaa, jos tuntee olonsa sairaaksi, mutta ei oikein tiedä, mikä itseään vaivaa tai yhtä aikaa on monenlaisia oireita.

Yleinen oirekysely auttaa kartoittamaan vaivaa ja kerää tärkeitä esitietoja, jotka auttavat ammattilaista arvioimaan hoidon tarvetta ja sen kiireellisyyttä.

Omaolo-palvelussa saa apua mm. flunssan ja korvakivun hoitoon.

Omaolossa tällä hetkellä olevat oirearviot:

• alaselkäkipu tai -vamma
  • hengitystietulehdus
  • korvan kipu tai lukkoisuus
  • kurkkukipu tai nieluoire
  • närästys
  • olkapään kipu, jäykkyys tai vamma
  • polven oire tai vamma
  • peräaukon seudun oire
  • päänsärky
  • silmätulehdus
  • ripuli
  • virtsatietulehdus
  • yskä
  • yleinen oirekysely

Oirearviot perustuvat Kustannus Oy Duodecimin lääketieteelliseen tietokantaan eli viimeisimpään tutkittuun tietoon ja Käypä hoito -suosituksiin. Käyttäjän yksilöllisten vastausten perusteella Omaolo antaa hoitosuosituksen ja ohjauksen valitun kunnan tai sairaanhoitopiirin palveluiden pariin − mikäli vastaajan tilanne niin edellyttää. Usein pelkät itsehoito-ohjeet auttavat oireen hoitamisessa.

Jo yli 11 000 naista saanut Omaolon kautta apua virtsatietulehdukseen

Virtsatietulehduksen oirearvio on ollut alusta lähtien Omaolon käytetyin lomake. Apua kiusalliseen vaivaan on saanut Omaolon avulla tähän mennessä jo yli 11 000 naista eri puolilla Suomea. Virtsatietulehduksen oirearvio on tarkoitettu 18–75-vuotiaille naisille ja sen avulla saa tiedon, milloin ja millaiseen hoitoon tulee hakeutua. Tamperelaiset ja orivesiläiset voivat lisäksi oirearvion täyttämisen jälkeen Omaolossa varata ajan ammattilaiselle tai saada suoraan sähköisen reseptin apteekkiin. Oirearvion täyttää noin neljässä minuutissa.

Ammattilaiselle virtsatietulehdusten oirearvioiden käsittely on helppoa ja hoidon tarpeen määrittely nopeaa: siihen kuluu keskimäärin vain viisi minuuttia. Terveyskeskuslääkäri Riina Liuha Linnainmaan terveysasemalta Tampereelta kertoo, että asiakkaan tiedot tulee läpikäytyä kerralla ja samalla tarkistettua potilastietojärjestelmästä aiemmat hoidot ja muun muassa allergiat.

– Perinteisiä kontaktimuotojakaan ei ole tarpeen käyttää, kun hoito-ohjeet voidaan lähettää asiakkaalle viestein, sanoo Liuha.

Hoidon kannalta kaikki tärkeät tiedot ja asiakkaan ohjeistaminen tallennetaan Omaolon suunnitelmalle ja viedään potilastietojärjestelmään. Suunnitelmalta sekä asiakas että ammattilainen pääsevät hyödyntämään niitä mahdollisissa myöhemmissä terveyden vaivoissa.

Omaolo tavoittaa tällä hetkellä 2,5 miljoonaa asukasta

Omaolo-palvelu on tällä hetkellä käytössä Tampereen ja Oriveden lisäksi Espoossa, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä, Oulussa, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymässä, Porvoossa, Siun Sotessa, Turussa, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä. Myös muut palvelun kehittämisessä olleet alueet, Kuopio sekä Sodankylä, ottavat Omaolo-palvelun käyttöön lähitulevaisuudessa. Omaoloa kehitetään kansallisesti kuntayhtymien, kuntien, sairaanhoitopiirien ja SoteDigi Oy:n kanssa.

Projektipäällikkö
Essi Mäki-Hallila

Omaolo tuo olemassa olevien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukanavien rinnalle uuden sähköisen tavan asioida ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelun avulla voi luotettavasti arvioida tarvettaan sote-palveluiden apuun, vaikka omalta kotisohvalta, 24/7. Kyselyn tulosten perusteella Omaolo tarjoaa terveyden- ja elämäntilanteeseen sopivan ohjauksen oman kotikunnan tai sairaanhoitopiirin palveluihin. Palvelussa tarjotaan myös sopivia kolmannen sektorin palveluita.